szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár a magyar háztartások költése egyre kevésbé ugrik meg decemberben a karácsonyi vásárlási hullámkor, röviditalból ugyanakkor a szokásos adag dupláját vesszük ilyenkor.

December a kiskereskedelem fő szezonja, ekkorra esik a napi fogyasztási cikkek vásárlásából származó összforgalom mintegy 10 százaléka - derül ki a GfK Hungária piackutató "Háztartáspanel" kutatásának adataiból. Az Origo által ismertetett kutatásból kiderül, hogy bár a december a legerősebb hónap a kiskereskedelmet tekintve, évről évre kisebb az a különbség, mellyel beelőzi a többi hónapot. 2006-ban még 25 százalékkal költöttek többet az emberek, mint egy átlagos hónapban. A 2008-ban beköszöntő válság ugyanakkor komoly hatással volt az emberek vásárlóerejére, 2009 volt a mélypont, tavaly pedig már 19 százalékkal költöttünk többet decemberben, mint egy normál hónapban.

A háztartások decemberben közel 60 ezer forintot költenek napi fogyasztási cikkekre, amiben az ajándékvásárlás egy része is benne van (pl. praliné). Az év utolsó hónapjában megnő a főzéshez és sütéshez fontos alapanyagok iránti kereslet is, sütőporból és mustárból például az éves forgalom egytizede koncentrálódik ilyenkorra. A friss hal fogyasztása szempontból pedig még nagyobb a koncentráció, az eladott éves halmennyiség több mint egyharmada vándorol a vásárlók kosarába decemberben. Röviditalból pedig kétszer annyi fogy, mint egy átlagos hónapban.

A szaloncukrok közül egyre inkább a kimérve árultat keresik a vásárlók, tavaly a háztartások átlagosan 2,5 kilogrammot vásároltak a karácsonyi édességből. Továbbra is a zselés a legnépszerűb: minden 10 kilogrammból 4-et ez a fajta tesz ki.

A vásárlások koncentrációja is megugrik, minden harmadik forintot hipermarketláncokban költ el az átlag magyar vásárló.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!