Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Nemcsak nemzetközi egyezményeket és irányelveket dob sutba a kormányzat, de akár katasztrófahelyzetet is előidézhet, ha az Országos Atomenergia Hivatalt (OAH) a Magyar Energia Hivatal (MEH) alá gyűrik - írja közleményében Aszódi Attila.
A BME Nukleáris Technikai Intézetnek igazgatója - aki a hazai atomenergia ágazat egyik befolyásos szaktekintélye idehaza és külföldön - közleményt adott ki arról, hogy miért szakmai nonszensz az az elképzelés, hogy az OAH és a MEH egy nagy iparszabályozó testületként működhessen. Aszódi levele a Népszabadság fórum rovatában január elején megjelent Lux Iván-írás párja, abban az atomenergia hivatal korábbi főigazgató-helyettese nukleáris csapásként értékelte azt a nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett kormány-előterjesztést, ami az OAH, a MEH és a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (MBFH) egyetlen gigantikus hatóságba öntését irányozza elő.
Aszódi állítja: egy ilyen összevonás súlyosan sértene több, Magyarország által elfogadott nemzetközi egyezményt és irányelvet, ráadásul életveszélyes helyzetet teremthetne, mivel figyelmen kívül hagyná, hogy a nukleáris szakmában a biztonság az, ami minden más szemponttal szemben elsőbbséget élvez. Márpedig - érvel Aszódi - ez eleve szembenállásba ütközhet az energiahivatal alapfeladatával; azzal, hogy a MEH az energetikai szektor versenyszabályozása mellett az ellátásbiztonságot kell, hogy alapvetően szem előtt tartsa.
A Nukleáris Technikai Intézet igazgatója példát is hoz az antagonisztikus ellentétre: nem kell a realitásoktól elrugaszkodni, elég, ha télen a nagy hidegben az üzemszerű villamosenergia-ellátással a befagyott lignit vagy egy újabb orosz-ukrán gázvita miatt problémák állnak fenn, és a nukleáris biztonsági hatóság viszont biztonsági felülvizsgálatot akar valamilyen műszaki probléma tisztázására.
Ha összevonják az energiahivatalt és az atomenergia hivatalt, az új nagyhatóság vezetőjének döntését mi fogja vezérelni: a nukleáris biztonság vagy az áramellátás biztosítása? Ilyen egyszemélyi konfliktushelyzet lehetőségét a törvényhozó nem építheti be a rendszerbe! Ez minden józan elvvel ellenkezik! - írja Aszódi Attila.
A fukusimai reaktorrobbanások okait, illetve az atombaleset körülményeit vizsgáló japán hatóságok és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség vizsgálatai is azt mutatták ki, hogy az atomerőmű baleseti helyzetekre való felkészülését a japán nukleáris hatóság és az ipari igazgatásért, áramellátásért felelős minisztérium összefonódása hátráltatta.
A fejlesztési miniszter előterjesztésével kapcsolatban több energiahivatali forrást is megkérdeztünk, informálisan annyit közöltek: előzetesen a házban senki még csak nem is hallott arról, hogy az OAH "házon belül kerülne".
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.