Magyarországon keresztül juthat gázhoz Ukrajna

Ukrajna az idén megállapodást készül aláírni Magyarországgal és Szlovákiával évi hétmilliárd köbméter földgáz behozataláról Európából a két ország gázvezetékein keresztül. Erről az UNIAN ukrán hírügynökség szerint Vadim Csuprun, a Naftohaz ukrán állami gázvállalat helyettes vezetője beszélt kedden egy energetikai fórumon.

  • MTI MTI
Magyarországon keresztül juthat gázhoz Ukrajna

A magyar fél megerősítette, hogy műszaki szempontból lehetséges a földgáz szállítása Ukrajnába - mondta a beszámoló szerint az ukrán cég helyettes vezetője.

A technológiai megállapodást már alá is írta a két oldal, és mindkét fél kész a szállítás megkezdésére. Hozzáfűzte, hogy az ukrán oldalon is biztosították a szükséges műszaki feltételeket. A nyári időszakban napi 1 millió, a téliben legfeljebb 3 millió köbméter földgáz szállításáról lenne szó. A szlovák féllel még folynak az egyeztetések a technológiai megoldásról. 

Eduard Sztavickij energetikai miniszter február elején jelentette be, hogy már az idei év első negyedében kész Ukrajna földgázt importálni Európából Magyarországon, illetve Szlovákián keresztül. 

Ukrajna tavaly állapodott meg a német RWE vállalattal, arról, hogy 5 milliárd köbméter földgázt szállít neki a cég 2013 májusáig. Az UNIAN értesülése szerint egy keretmegállapodás alapján a mennyiség legfeljebb 10 milliárd köbméterig növelhető. 

Az ügylet érdekessége, hogy valójában Oroszországból származó gázt vásárol Ukrajna a német vállalattól, csakhogy lényegesen olcsóbban, mert Moszkva Németországnak kedvezményes áron adja a földgázt. A múlt év utolsó negyedében mintegy 430 dollárt fizetett Ukrajna a Gazprom orosz állami vállalatnak ezer köbméterenként a földgázért, a német cégtől viszont a kiszivárgott információk szerint körülbelül 360 dollárért kapja ugyanazt az orosz gázt. 

Sztavickij utalt arra, hogy nemcsak az RWE vállalattól kaphat Ukrajna Európából földgázt, a részleteket erről azonban csak a szerződések megkötése után kíván közölni.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.