szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 10 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a Hold Financial Kft.-re, amely fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik.

A GVH keddi közleménye szerint a Hold Financial Kft. 2011. november 24-e és 2012. június 26-a között a nyomtatott sajtóban, internetes honlapján és kirakati plakátokon népszerűsítette a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos tevékenységét.

A versenyhatóság vizsgálata egyebek mellett megállapította: a vizsgált hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy a vállalkozás kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt.

Az eljárás során a GVH egyebek mellett azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. A közleményben a hivatal kiemeli: a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásából nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.

A reklámok nem adtak egyértelmű információkat a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz, és arról a körülményről, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz.

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vizsgált reklámokban megjelenő tájékoztatásaival fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért 10 millió 334 ezer forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírságösszeg meghatározásánál a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő hirdetések, reklámok közzététele időben elhúzódott, valamint az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók  széles körét elérő lapokban nagyfokú intenzitással jelentek meg.

A GVH vizsgálta ezenkívül a vállalkozás szerződéskötés során nyújtott tájékoztatásait is, de a beszerzett információk alapján ezen körülményt illetően a vizsgálatot megszüntette.

Az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük a sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire, sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha megismerhető belőle a konstrukció egyedisége.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Horn Gábor: Nyerni lehet és nyerni kell, de ehhez mást és máshogy kell tenni

Horn Gábor: Nyerni lehet és nyerni kell, de ehhez mást és máshogy kell tenni

Jonas Jonasson: "A bosszú sokszor az első lépés a háborúhoz"

Jonas Jonasson: "A bosszú sokszor az első lépés a háborúhoz"

Kiderült, mikor fertőz legjobban, aki koronavírusos

Kiderült, mikor fertőz legjobban, aki koronavírusos