Megtörtént a MÁV-val, amire évtizedek óta nem volt példa

Nagyon kedvezően alakultak a MÁV tavalyi gazdálkodási adatai csoport- és vállalati szinten egyaránt, a MÁV Zrt.-nek évtizedek óta először sikerült pozitív üzemi eredményt elérni – nyilatkozta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

  • MTI MTI
Megtörtént a MÁV-val, amire évtizedek óta nem volt példa

A jó eredmény elsősorban a költséghatékonyabb és takarékosabb működésnek, valamint a pályavasút állami költségtérítésére hozott kormányzati intézkedésnek köszönhető – mondta a vezérigazgató.

A MÁV csoportszinten 129 milliárd forint árbevételt ért el, üzleti eredménye 15 milliárd forintot tett ki, adózás előtt 2,3 milliárd forint profitot realizált.

Dávid Ilona kiemelte, hogy először gazdálkodott pozitív üzemi eredménnyel a MÁV Zrt., 2012-ben 2,9 milliárd forintot ért el, a mérleg szerinti eredmény ugyanakkor még 6,5 milliárd forint veszteséget mutat, ami a 2002-2010. közötti működési hitelek pénzügyi terheiből adódott.

Az elnök-vezérigazgató szerint a MÁV Zrt.-hez tartozó pályavasúti és egyéb háttérszolgáltatási területen elért mintegy 3 milliárd forint eredmény mögött komoly kormányzati lépés is meghúzódik.

Tavaly a kabinet szerződés szerint finanszírozta a pályavasút működését, nem kényszerítette a vasúttársaságot újabb hitelfelvételekre, illetve tavaly az új menedzsment új és szigorú üzleti tervet dolgozott ki, amelyben jelentős megtakarításokkal számolt folyamatracionalizással és bevételnöveléssel.

A költségmegtakarítások között jelentős tételt képviselt a szolgáltatás jellegű kiadások elmaradása, például nem vettek igénybe tanácsadási és szakértői szolgáltatást, hanem házon belül oldották meg a feladatokat, létszámstopot rendeltek el.

Az adminisztratív költségek csökkentek azzal, hogy nem vettek részt a jogszabályi kötelezettségen túlmutató konferenciákon, utazásokon. A pályavasút kiadásait is kézben tartották, évente mintegy 35-37 milliárd forintot költ a vasúttársaság saját forrásból pályakarbantartásra, amelyet terv szerint végeznek el, figyelembe véve a személy- és áruforgalom volumenét – tette hozzá.

A leányvállalatok közül a csoportként működő MÁV-Start 2,2 milliárd, a MÁV-Trakció 2,5 milliárd forint, a MÁV-Gépészet 0,5 milliárd forint eredményt ért el. A MÁV-Start a bevételeit 1,3 milliárd forinttal tudta növelni az előző évhez képest azáltal, hogy bővült a nemzetközi menetdíjbevétele, emellett több volt a belföldi fizető utasok száma is.

Továbbá költségmegtakarítást értek el a karbantartás csoporton belüli elvégeztetésével, illetve olcsóbban tudtak üzemanyagot vásárolni – mondta az elnök-vezérigazgató.

Dávid Ilona sikernek tartja azt is, hogy az államnak nem kellett adósságkonszolidációt végrehajtania, önerőből tudták törleszteni a korábban felvett hiteleket. Tavaly év végén 229 milliárd forint volt a MÁV csoportszintű adósságállománya, szemben a 2011-es 277 milliárddal.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.

HVG HVG