szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Noha néhány éve a gazdasági válság következtében majdnem bedőlt az egész cégbirodalom, a General Motors ma már azon dolgozik, hogy beérje az autóipar üdvöskéjeként tündöklő elektromos sportautógyrátó Teslát. Sőt, le is hagyná.

A GM egy 30 ezer dolláros elektromos autóról álmodik, ami egy töltéssel 200 mérföldes hatótávra képes, és egyéb paramétereiben partiban van a 70 ezer dolláros Tesla S sportautóval - írta meg az energiainfo. Hétfőn jelentette be ez a cég globális termékprogramokért felelős alelnöke, Doug Parks. Azt ugyan nem közölte, hogy erre mégis mikor kerülhet sor, de Parks szerint a technológia már a rendelkezésükre áll, igaz, az akkumulátorok még túl sokba kerülnek a hétköznapi alkalmazásokhoz.

A bejelentés azért meglepő, mert a GM-nek van működő elektromos autó projektje, igaz, az idén eddig eladott, alig több mint 15 ezer Chevrolet Volt nem nevezhető éppen fényes sikernek. Akkor sem, ha a Volt nem tisztán elektromos járgány, hanem afféle hibrid, amibe beszereltek egy szükség esetén bekapcsolható benzinmotort is, amivel menet közben lehet újratölteni az akkukat.

Ettől kell a General Motorsnak jobbat építeni
null

A piacon jelenleg kapható elektromos autók zöme 100 mérföldes, vagy még annál is kisebb hatótávval rendelkezik, miközben az áruk 25 és 50 ezer dollár között szórnak, amihez a gyártók többsége kedvezmények egész sorát csapja, hogy meglegyen a már tűrhetőnek nevezhető eladási mutató. A szűk keresztmetszet, agyis az árfelhajtó tényező egyértelműen az akkumulátorok magas árában keresendő.

A Tesla Motors S modelljének sikere részben annak is tulajodonítható, hogy miközben az autó menettulajdonságai és kinézete is magasan a legsportosabb a kategóriában, a modellben dolgozó akkumulátor árával mélyen az átlag alá tudott kerülni. A Tesla főmérnöke, JB Straubel ezt azzal magyarázzal, hogy nekik az ipari átlag feléért-negyedéért sikerül előállítaniuk az akkumulátoraikat. Ennek pedig pusztán az a magyarázata, hogy - szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel - ők szabványos akkumulátor tokozatokból állítják össze az energiaforrásaikat.

A GM tehát azt állítja, hogy ennek a technológiának olyannyira a birtokába jutott, hogy nemcsak a Tesla S 70 ezres árszintje, de a 40 ezer dolláros átlagár al is képes lesz beárazni az egyelőre ismeretlen modelljét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!