szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A még mindig Giglio-szigeténél álló hajóroncs elvontatásának menetrendjéről tartott pénteken sajtótájékoztatót az olasz katasztrófavédelem vezetője a Costa Concordia tengerjáró tragédiájának hétfőn esedékes második évfordulója előtt.

Márciusra születik döntés arról, melyik olasz vagy külföldi kikötőbe vontatják el a megsemmisítésre ítélt óriási hajóroncsot. Júniusban pedig megkezdődik a Costa Concordia elszállítása a toszkán sziget partjaitól – mondta Franco Gabrielli. 

A cél az, hogy a nyári idegenforgalmi főszezonra a hajóroncs eltűnjön Giglio vizeiről – tette hozzá Andrea Orlando olasz környezetvédelmi miniszter. 

A katasztrófavédelem római székházában tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy eddig 12 kikötőtársaság jelentkezett a Costa Concordia roncsáért, Olaszországból Genova, Palermo, Civitavecchia és Piombino. Külföldről norvég, francia, török és kínai kikötők is jelentkeztek.

A miniszter hangsúlyozta, hogy legszívesebben olasz kézbe adnák a megbízatást, mivel a hajó darabokra szedése számos embernek adhat munkát, de a végső döntést a hajót üzemeltető Costa Crociere hajótársasággal közösen hozzák meg. 

A 2012. január 13-án este zátonyra futott és megdőlt, majd tavaly szeptember 17-én egyenesbe állított tengerjáró stabilan áll. A vontatáshoz a következő hónapokban a hajótestre újabb óriás méretű tartályokat erősítenek, melyek már készen állnak a livornói kikötőben. A tartályokat a tervek szerint április közepétől kezdik felszerelni a hajóroncsra.      

A levegővel teli tartályok fogják megemelni a jelenleg a tengerfenéken kiépített talapzaton ülő hajót, amelyet így tudnak majd a vízen elvontatni. Ha távolabbi kikötőbe vontatják, akkor a hajóroncsot először egy köztes kikötőig viszik el – magyarázta Gabrielli. 

A hajózás történetében egyedülálló beavatkozásokról van szó – hangoztatta Michael Thamm, a Costa Crociere ügyvezető igazgatója. Hozzátette: szállítás nélkül a költségek eddig meghaladták a 600 millió eurót. Az olasz sajtó számításai szerint a hajóroncs feldarabolása további 500 millió euróba kerülhet.      

Thamm a két évvel ezelőtti hajószerencsétlenség áldozatairól is megemlékezett. A sziklának ütközött Costa Concordián utazó 4229 személyből 32-en haltak meg, közöttük, Fehér Sándor hegedűművész.  

A felelősöket kereső olasz bíróság műszaki szakértői január 23-án lépnek fel először a hajóroncsra a parancsnoki fedélzeten levő számítógépek és műszaki berendezések helyszíni ellenőrzésére. Ezeket ugyanis eddig még senki se látta, mivel a hajónak ez a része szeptemberig a tenger alatt volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!