szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Aláírták az új villamosok gyártásáról szóló szerződést szerdán, a 37 villamosból álló flotta első járművei 2015 őszén érkezhetnek meg Budapestre - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

Elindulhat az évtized legnagyobb budapesti villamosjármű-fejlesztése, ugyanis szerdán aláírták a városházán a spanyol gyártóval, a CAF-fal az új villamosok gyártásáról szóló szerződést. A 27 milliárd forintos beruházás eredményeként a 37 új villamos közül az első járművek 2015 őszén érkezhetnek Budapestre - olvasható a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóság által kiadott közleményben.

Mint írták, a megállapodás értelmében ismét új, alacsonypadlós, az elejétől a végéig átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű, modern villamosok érkezhetnek a fővárosba, és ezzel párhuzamosan elkezdődhet a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése.

Wikipedia Commons / IIAleksandarII

A közlemény szerint Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes az aláírást követően arról beszélt, hogy a ciklus egyik legfontosabb eredménye a villamosbeszerzés. Emlékeztetett arra, hogy Tarlós István főpolgármester programjának kiemelt célja a fővárosi közösségi közlekedési járműpark fejlesztése. Szeneczey Balázs kitért arra is, hogy a rövidebb, 34 méteres szerelvények 2015 őszén, a hosszabb, 56 méteresek pedig 2016 tavaszán érkezhetnek Budapestre.

A tájékoztatás alapján a szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 új villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten.

A további 87 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint - olvasható a közleményben, amely szerint az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

Közölték, a rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg - döntően európai uniós forrásból - megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd.

A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.   

A jelenlegi villamosbeszerzéssel párhuzamosan a további fejlesztésekkel a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. Ugyancsak döntően európai uniós forrásból újul meg a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es villamos vonala - olvasható a közleményben.

Mint írták, az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamos igénybevételével nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

Az új villamosok teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a járművek használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek "lábtartó dobogón" elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható.

A rövid változat 34,2 méter hosszú, és 200 embert tud szállítani, 46 ülőhelye van. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 ember szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. Szélességük egységesen 2,4 méter.

A Budapesten forgalomba álló CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak Európa számos városában - Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes - már használatban lévő járművekkel.

A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!