Több új villamost vehet Budapest, kinyílt az állami buksza

Több támogatást biztosít a kormány a budapesti villamosbeszerzési projekthez, és így tízzel több, összesen 47 új villamos kerülhet a fővárosba - derül ki a Magyar Közlöny keddi számából.

  • MTI MTI
Több új villamost vehet Budapest, kinyílt az állami buksza

A Fővárosi Önkormányzat villamos- és trolibeszerzési tenderét a kedvezményezett Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csak késve tudta lezárni, mert a tenderből kizárt Skoda megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A jogerős eredményt végül március 3-án hirdethették ki, emiatt néhány villamos átadása 2016-ra, az új uniós költségvetési ciklusra csúszott volna át, amelyet a 2013-ban lezárult ciklus támogatásából nem fizethettek ki.

A BKK azt közölte, ez a támogatási források részleges elvesztésével járt volna, ezért megállapodtak a spanyol CAF-fal arról, hogy felgyorsítják a gyártást, cserébe a BKK lehívja a tízdarabos opciót, amelynek gyártásában már magyar ipari szerepvállalás is lehet. A kormányrendelet ehhez biztosít milliárdos nagyságrendű plusz forrást, a 23 milliós többlet önrész vállalásáról pedig a Fővárosi Közgyűlés dönt.

A Budapestre érkező új CAF villamosok száma így 37-ről 47-re nő, ebből a hosszabb, 56 méteres, az 1-es vonalára szánt villamosok száma változatlan, azaz 12 marad, a rövidebb járművek száma nő 25-ről 35-re. A forrás biztosításához a támogatási szerződés, valamint a Fővárosi Önkormányzat és a BKK közötti megállapodást is módosítani kell, ezek előkészítése a BKK tájékoztatása szerint folyamatban van.

A tavaly nyáron indított közbeszerzésen négy értékelhető ajánlat volt: a Ganz-Skoda, a spanyol CAF, a német Siemens és a svájci Stadler adott be dokumentumokat. A BKK augusztus 23-án adta ki az eljárást lezáró döntését, amely ellen a Ganz-Skoda jogorvoslati eljárást kezdeményezett; két közbeszerzési döntőbizottsági eljárás is volt a hiánypótlások és újraértékelés miatt, ez jelentős késedelmet okozott a villamosbeszerzésben.

A BKK kétféle villamost vesz: a rövidebb, 34 méteres villamosok a 3-as vonalára, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 17-es, a 19-es és a 61-es vonalára kerülnek. A nagyobb, a Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények a meghosszabbított 1-es vonalon közlekednek majd.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Egy Orbán-kormány nem érne meg négy évet sem Franciaországban

Egy Orbán-kormány nem érne meg négy évet sem Franciaországban

Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?