Beleszólna az EU, mi kerülhet bele a Chanel No. 5 parfümbe

Az európai parfümiparnak szigorúbb közösségi fogyasztóvédelmi előírásokkal kell szembenéznie, az allergiás hatásuk miatt betilthatnak több alapanyagot és a csomagoláson is több információt kell szerepeltetni - derül ki az Európai Bizottság előkészületben lévő rendeletmódosításából.

  • MTI MTI
Beleszólna az EU, mi kerülhet bele a Chanel No. 5 parfümbe

A készülő rendelet alapján a parfümgyártóknak várhatóan újra kell alkotniuk parfümjeik nagy részét. Egyes márkák, köztük a Chanel No.5 vagy a Miss Dior is tartalmaznak olyan összetevőt - például tölgymohát, amely az illat tartósságát szolgálja -, amely szerepel a tervezett tiltólistán. Igaz, az alapanyag allergén molekulától megtisztított változatával dolgoztak ezen illatok készítése során.

Egy 2012-es jelentés 12 olyan alapvető parfümipari összetevőt sorolt fel, amelyek koncentrációját jelentősen csökkenteni kellene allergén hatásuk miatt. A listán szerepel a citrál, ami a citrom- és mandarinolajban található, a kumarin, amelyet tonkababból nyernek ki és a rózsaolajban található eugenol. 

"Ha kitiltjuk a citrált a parfümökből … a narancslevet is be kellene tiltanunk" mondta egy parfümcég vezetője, hozzátéve, "nem tilthatjuk be a természetet, inkább tanuljunk meg együtt élni vele". 

A rendelet tervezete szerint kötelezik a gyártókat arra, hogy tájékoztassák a fogyasztókat a parfümben található potenciálisan allergén összetevőkről. Így mintegy 26-80 alapanyagot kellene feltüntetni a dobozokon. Ennek módjáról még folyik az egyeztetés. 

Az Európai Bizottság által kidolgozott javaslat, amely egy 2009-ben elfogadott, a kozmetikai eljárásokat szabályzó rendelet módosítása, várhatóan ősszel kerül az Európai Tanács és a Parlament elé. A javaslat elkészítése során széleskörű konzultációt folytattak az ipari szereplőkkel és fogyasztói szervezetekkel, kutatókkal. "Az egyeztetés sok indulatot keltett" - mondta David Hudson, a Bizottság fogyasztóügyi szóvivője.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.