szerző:
Tossenberger Tamás
Tetszett a cikk?

Nincs olyan, aki ne próbálna minél több pénzt lehúzni a június 12-től július 13-g tartó focivébéről, ez nem vitás. De vajon mibe került ez a házigazdának, mennyiért lehet pizzát kapni, mennyi sör folyik el, kik a legnagyobb szponzorok, melyik nemzeté a legértékesebb keret? A focivébé a pénz nyelvén.

A talán legnagyobb futballnemzetnek tartott Brazília nem sajnálta a pénzt a rendezésre, a legpontosabb becslések szerint 11,6 milliárd dollárt költöttek infrastruktúrára, stadionokra, repterekre, tömegközlekedésre és egyéb fejlesztésekre. Annyit, amennyit előtte még soha sehol. Összehasonlításképp: négy éve ugyanez az esemény csak négymilliárd dollárba került a meccseket 10 stadionban lebonyolító Dél-Afrikának. Most azonban a költségek harmada a mérkőzéseknek otthont adó összesen 12 stadion felújítására ment el, kimondottan azzal a céllal is, hogy a rendező városok gazdaságát fellendítsék.

AFP / Yasuyoshi Chiba

A brazilok abból indulnak ki, hogy mindez busásan megtérül majd, a nemzeti turizmusért felelős miniszter egyenesek kiszámolta: a vébéből származó bevételek 2014-ben elérhetik akár a 13,6 milliárd dollárt is. A várakozások szerint a torna ideje alatt mintegy 3,7 millió turista tódul az országba, akik fejenként átlagosan 2500 dollárt költenek majd el ott tartózkodásuk ideje alatt. Ebbe az összegbe a repjegy, egy fapados szállás, a meccsjegy ára és a fogyasztásra szánt költség tartozik bele. Ha valaki a helyszínen akarja végigszurkolni a vébét, becslések szerint akár 30 ezer dollárt is otthagyhat Brazíliában.

Megéri szexmotelbe menni
Az ingatlanszakértők szerint a házigazda országban már réges-rég feltöltötték a legjobb szállásokat, a vendégéjszakák ára minden hotelben az egekbe szökött, a finálénak is otthont adó Rióban kitették a megtelt táblát. Ennek köszönhető, hogy megélénkült a kereslet az eredetileg gyors légyottokra specializálódott szexmotelek iránt is, amelyek akár 70 dollárral is olcsóbbak, mint az egyéb megoldások, és egyes szállásokhoz még így is tartozik pl. medence vagy egy úgynevezett erotikus szék.

A világ legdrágább országa

Mindez nem olyan meglepő, legalábbis a CBS szerint Brazíliában olyannyira elszálltak az árak, hogy egy sima pepperonis pizzáért is elkérnek 35 dollárt, a sajtburger 17 dollárba kerül, és még a szuvenírekre is nagyobb sarcot raknak, mint egyébként. A többek között a magas adók és vámtarifák, a rossz infrastruktúra és a bürokrácia által fűtött „Custo Brasil”, azaz brazilos árszabás miatt az átlagárak jelenleg magasabbak, mint Európában, vagy akár az USA-ban.

Vásárlásnál egyébként érdemes lesz majd odafigyelni a csipsz, a csoki és a sör árazására is, a Nielsen felmérése alapján ugyanis a vébé ideje alatt ezek a termékek 10, 37, illetve 51 százalékkal fogynak majd jobban.

A matricaárusok és a bukmékerek már most győztek

Nem csak a helyi árusoknak jó üzlet a vébé: a focistákat ábrázoló matricákat árusító olasz Panini pl. 89 millió font bevételre számít a következő hetekben, a Reuters becslése szerint akár 330 millió darab is elfogyhat a kultikus matricákból, ami 50 százalékkal több, mint amennyit Dél-Afrikában értékesítettek. Dörzsölhetik a tenyerüket a legnagyobb angol fogadóirodák is, a Betfair, a Ladbrokes és a William Hill képviselői egymilliárd font bevételt jósolnak a meccsek alatt kötött fogadásokból.

Reklámozók és reklámozottak

Adidas, Coca-Cola, Hyundai és Kia Motors, Emirates, Sony, Visa – ezek a feliratok uralják a hirdetőtáblákat a világbajnokság meccsein, ezeknek a márkáknak a reklámjait nézi majd unásig a szünetben több mint 3 milliárd ember, ők a FIFA legnagyobb partnerei. A nemzetközi fociszövetség összesen 1,6 milliárd dollárt kasszírozott szponzorpénzekből a világ legnagyobb sporteseményének reklámjogaiért. Az esemény mögött álló futballszövetség bevételi oldala a tévéközvetítési jogokból befolyó díjakkal válik teljessé, a FIFA kincstárába becslések szerint összesen 4 milliárd dollár folyik be a vébé értékesítéséből, ami mintegy 300 millió dollárral több, mint négy éve. És ebben még nincs benne a FIFA-nak a jegybevételekből bejövő pénze.

A Repucom friss felmérése szerint a vébére nevezett játékosok közül Cristiano Ronaldo reklámereje a legnagyobb, a tavalyi aranylabdás csak a Nike-tól 9,5 millió dollárt kap évente, de ő a reklámarca például a KFC-nek is. Ronaldót szorosan követi a négyszeres aranylabdás Messi, akinek az Adidas évi 9 millió dollárt utal. Az argentin zseni emellett a Turkish Airlines-t, a Pepsit és a Dolce & Gabbanát is hirdeti. A felmérés szerint a Barcelona BL-győztese, a spanyolokkal korábban világbajnokságot is nyert Gerard Piqué a harmadik legjobb reklámfelület, aki szakmai sikerei ellenére mégis inkább Shakira férjeként népszerű világszerte. Jelenleg a Replay farmerdarabjait népszerűsíti. Piqué megelőzi barcelonai csapattársát, a listán hetedik Neymart. Az aktuális „új Pelé” 22 éves korára reklámozta már a Nike, a Volkswagen és a Panasonic termékeit is.

Brazília, a sörnemzet
Brazíliáról általában nem a sör jut az ember eszébe, pedig a dél-amerikai ország a világ harmadik legnagyobb sörgyártója, és egy felmérés szerint a foci után a sörivás a második legkedvesebb nemzeti passzió. Hovatovább, a szamba országában állítólag minden negyedik korsó sör összefüggésbe hozható a focival és még sörízű jégrémet is lehet kapni. A becslések szerint a vébé 51 százalékkal dobja majd meg a sörfogyasztást, a szurkoló tömeg várhatóan közel 330 millió dollárt tapsol el folyékony kenyérre egy hónap leforgása alatt. Az amerikai Bernstein felmérése szerint éves viszonylatban ez háromszázalékos növekedést okoz.

Aranylábú brazilok, olcsó irániak

5,2 milliárd fontot kell(ene) kifizetnie annak, aki meg akarja venni a vébén szereplő csapatok valamennyi játékosát. Ez több, mint Suriname éves bevétele. A szakértők és a fogadóirodák szerint is favoritnak tartott brazilok kerete 407 millió fonttal a legdrágább, őket a második legnagyobb favorit spanyolok követik 315,2 millió fonttal. A titkos esélyesként emlegetett belgák Premier League-klasszisokkal felturbózott kerete a pénzpiacon is erős, meglepetésre a harmadik legértékesebb az övék. A világ két legjobb játékosa, Cristiano Ronaldo és Messi veri fel az árát a portugál és az argentin csapatnak, ők zárják az első ötöt. A top 10-be a hagyományos európai futballnemzetek közül Németország, Olaszország, Franciaország, és Anglia fért még be. A legolcsóbb keret az irániaké, 3,6 millió fontból az egész csapatot meg lehet venni.

Július 13-án eldől, hogy melyik keret a legerősebb a pályán, de amekkora dicsőség, olyan jól is fizet a vb-győzelem. A FIFA kupájáért összesen 35 millió dollárt kap majd a legjobb, a többi helyezett között 25 millió dollárt osztanak szét, de a tornára kijutott 32 csapat mindegyike részesül valamennyi pénzdíjazásban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!