szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Biztonságban megérkeztek a 2003-as üzemzavarnál sérült elemek Oroszországba - derült ki a fejlesztési miniszter írásbeli válaszából, amit Szél Bernadett LMP-s képviselőnek adott.

A szükséges engedélyekkel, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség, illetve az Euratom állandó felügyelete mellett szállították el a sérült paksi fűtőelemeket Ukrajnán keresztül Oroszországba - közölte a nemzeti fejlesztési miniszter. Seszták Miklósnak a parlament honlapján közölt írásos válaszából kiderül az is, hogy a fűtőelemek szállításáról szóló szerződést már 2010-ben aláírta az Euratom illetékes szerve.

A fejlesztési tárcavezető Szél Bernadett LMP-s országgyűlési képviselő azon írásbeli kérdésére válaszolt, hogy "biztonságos volt-e a sérült fűtőelemek kiszállítása".

©

Hamvas István, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója augusztus 14-én Pakson jelentette be, hogy Oroszországba szállították a paksi atomerőmű 2003-as üzemzavara során megsérült üzemanyag-kazettákat. Szél Bernadett többször nehezményezte, hogy az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságát nem tájékoztatták a szállításáról. Azt is firtatta: sajtóinformációk szerint az Európai Bizottság nem kapta meg a kiszállításra és a kinti feldolgozásra vonatkozó szerződéseket, ami ellentétes az Euratom Szerződés előírásaival. Szél Bernadett az ügyben több kérdést intézett a kormány képviselőihez.

Seszták Miklós közölte: a Paksi Atomerőmű Zrt. 2009 októberében értesítette az Euratom Ellátási Ügynökséget a sérült nukleáris fűtőelemek kiszállítására és végleges elhelyezésére vonatkozó szerződésről. Az ügynökség megállapította: a kiszállítási és elhelyezési szerződés megfelel a jogszabályoknak, 2010. április 23-án aláírta azt. A fűtőelemek tényleges kiszállításáról a Paksi Atomerőmű Zrt. 2014. június 13-án értesítette az Európai Bizottság Energiaügyi Főigazgatóságának nukleáris biztosítékokkal foglalkozó igazgatóságát.

Az útvonal

A magyar-ukrán határon Záhony vasútállomáson keresztül, az ukrán-orosz határon való áthaladásakor pedig Hutor Mihajlovszkij és Kupjanszk Szortyirovocsnij pályaudvarok között szállították a fűtőelemeket. A fejlesztési miniszter az útvonalról további részleteket nem közölt, mivel azok minősített adatokat képeznek. A fűtőelemek augusztus 11-én biztonságban megérkeztek Oroszországba - írta Seszták Miklós.

Pintér Sándor belügyminiszter ugyancsak Szél Bernadett kérdésére úgy válaszolt: a szállítást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, valamint a Belügyminisztérium (BM) összehangolt munkájával tervezték meg és hajtották végre.    

A szállítmány magyarországi útvonalát a BM által felügyelt szervezetek (Terrorelhántási Központ, Országos Rendőr-főkapitányság, Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság) biztosították. A sérült fűtőelemek ukrajnai szállítását az illetékes ukrán engedélyezték, illetve annak biztonságát garantálták - írta a belügyminiszter.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Semmilyen beleszólása nem lesz a fővárosnak a Hableány-áldozatok emlékművének építésébe

Semmilyen beleszólása nem lesz a fővárosnak a Hableány-áldozatok emlékművének építésébe

Gazdaságos környezetvédelem: így is lehet!

Gazdaságos környezetvédelem: így is lehet!

Karambol az 52-esen, egy kamion a fákig csúszott az ütközés után – helyszíni fotók

Karambol az 52-esen, egy kamion a fákig csúszott az ütközés után – helyszíni fotók