szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint nehéz lesz félremagyarázni a reklámadó törvényt: a reklám közzététele adóköteles, ha a médiában, szabadtéri reklámhordozón, bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon, valamint az interneten, zömében magyar nyelven vagy többnyire magyar nyelvű internetes oldalon történik, és 500 millió forint feletti reklámbevétel után adót kell fizetni.

Nehéz lesz félremagyarázni a reklámadó törvényt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint, mert az világos és egyértelmű – a szerdán délután kiadott közleménnyel a tárca valószínűleg arra akart utalni, hogy nem lesz érdemes keresgélni a kiskapukat. A valóság eddig ennek az ellenkezőjére utal, a törvény megszületése óta folyamatosan magyarázzák és módosítják a jogszabályt. Először kiderült, hogy az RTL-nek idén kevesebbet kell fizetnie, de ezt egy törvénymódosítással helyesbítette a kormány. Augusztus végén pedig felmerült az is, hogy a Google hirdetések után nem kell reklámadót fizetni.

Az NGM közleménye szerint a reklám közzététele adóköteles abban az esetben, ha a közzététel a törvényben meghatározott platformon valósul meg. Vagyis annak a vállalkozásnak, amelynek reklámbevétele van, gyakorlatilag csak azt kell megvizsgálnia, hogy hol jelent meg a reklám. Ha a közzététel a médiaszolgáltatásban, Magyarországon kiadott vagy Magyarországon terjesztett, túlnyomó részt magyar nyelvű sajtótermékben, szabadtéri reklámhordozón, bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon, valamint az interneten, zömében magyar nyelven vagy többnyire magyar nyelvű internetes oldalon történik, akkor az adókötelezettség fennáll. A reklámadó törvény azt is pontosan meghatározza, hogy 500 millió forintos reklámközzétételből eredő bevétel alatt nem kell reklámadót fizetni, sőt még bevallást benyújtani sem – írja az NGM.

Az NGM más országok gyakorlatára hivatkozik, a törvényt viszont úgy sikerült megalkotni, hogy egyes médiavállalatokat, például az RTL-t bünteti.
hvg.hu

A jogszabály értelmezéséhez segítséget nyújt az NGM és NAV szakemberei által készített információs füzet, amely a NAV honlapján, ezen a linken érhető el.

A tárca szerint minden új adótörvény bevezetésekor természetes, hogy felvetődnek jogalkalmazói kérdések. Az is természetes és megszokott szerinte, hogy egy új adófajta bevezetésénél az új adóalanyok tüzetesen megvizsgálják a szabályokat, és kutatják, keresik, hogy létezik-e olyan értelmezés, amelynek segítségével mentesülhetnek az új közteher megfizetésének kötelezettsége alól. A reklámadótörvény azonban világos, egyszerű és félreértelmezhetetlen, a szabályokat csak nagy nehézségek árán lehet félremagyarázni.

Több mint hétszázan vallottak

A hvg.hu kérdésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatal azt írta, a reklámadó előlegét az érintett adózóknak először augusztus 21-éig kellett bevallaniuk és megfizetniük. Az előzetes adatok szerint több mint 700 adózótól érkezett bevallás a NAV-hoz, a megfizetett összeg 1,3 milliárd forint. A bevallások és a befizetések megfelelnek az időarányos kormányzati elvárásoknak.

A 2014. évi adókötelezettséget 2015. május 31-éig kell megállapítani és bevallani. A befizetett adóelőleg, előleg-kiegészítés és az adó éves összege közötti különbözetet ugyancsak jövő év májusának végéig kell befizetni, illetve a többlet-befizetést ettől az időponttól lehet visszaigényelni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!