szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megtépázta a gazdasági válság a Fornettit, külföldi terjeszkedései tervei részben nem valósultak meg, emellett a tulajdonos-alapító Palásti József és korábbi üzlettársa, Galántai János között szakításig fajult a helyzet – írja a Napi.hu. Szerdán jelentette be, hogy a svájci Aryzta AG vette meg a Fornettit, a lap szerint hatvanmillió euróért, azaz több mint 18 milliárd forintért. A szerdai bejelentésen üzleti titokra hivatkozva nem mondtak részleteket az adásvételről.

A Napi.hu úgy értesült, hogy a magyar látványpékség hálózat iránt több magyar és külföldi cég is érdeklődött, végül azonban a svájci-ír Aryzta AG ajánlata bizonyult a legjobbnak. Palásti József korábban a 100 leggazdagabb magyar 2015-ös listáján a 44. helyen állt, vagyonát év elején 17,3 milliárd forintra becsülte a Napi.hu, és most majdnem ugyanennyit kaphatott a Fornettiért.

A kecskeméti milliárdos pékmester 2002 óta szerepelt a leggazdagabb magyarok listáján. A Fornetti alapítója az első évben 4 milliárdos vagyonnal rendelkezett, a csúcsot 2009-ben érte el 21 milliárddal. A gazdasági válság megtépázta a cég  gazdasági helyzetét, a Fornetti értéke csökkenésnek indult. A mélypontot 2012-ben érte el, amikor is 12 milliárd forintos vagyont becsültek Palásti Józsefnek.

Külföldön is építettek franchise hálózatot.  A román, orosz, bolgár és ukrán krízis következményeit le tudták küzdeni, emellett Angliában, Kanadában, Törökországban, Spanyolországban és az Öböl menti országokban is terjeszkedni kívántak, de ezek a kísérletek azonban nem bizonyultak sikeresnek.

A magyar piacon 2010-ben került nehéz helyzetbe a cégcsoport. Palásti és korábbi üzlettársa Galántai János között szakításig fajult a helyzet. Galántai az igali székhelyű Fornettit kivette a cégcsoportból és saját márkanév alatt új hálózat építésébe fogott. A Pek-Snack árbevétele 2013-ban 3 milliárd, 2014-ben pedig 3,3 milliárd forint volt, adózás előtti eredménye pedig 460 millióra rúgott.

A Fornetti új tulajdonosa, a  svájci-ír gyökerű Aryzta AG a világ harmadik legnagyobb fagyasztott pékáru forgalmazója, amely Európán kívül Dél-Amerikában, Ausztráliában és Új Zélandon is jelen van.

Sebastian Gooding, a Fornetti új ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy az új tulajdonos célja régiós piacvezető, és európai szinten is elismert márkává bővíteni a Fornettit. Ehhez a következő hat hónapban körülbelül 1 millió eurót terveznek beruházni.

Palásti József a szerdai bejelentés szerint a jövőben tanácsadóként és márkanagykövetként segíti a vállalatot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!