szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A légitársaság még akkor is köteles az utasoknak kártalanítást nyújtani, ha egy járatot váratlan műszaki probléma miatt törli – döntött az Európai Unió Bírósága.

A légitársaságok nagyon sok esetben kötelesek kártalanítást fizetni az utasoknak, ha műszaki problémák miatt késik egy járat, erről döntött az Európai Unió Bírósága egy ügyben, amiben egy utas 29 órás, műszaki hiba miatti késés miatt követelt kártérítést a KLM-en.

A légi járat törlése esetén az uniós jog értelmében  a légi fuvarozó köteles az érintett utasoknak ellátást, valamint kártalanítást (a távolság függvényében 250 és 600 euró között) biztosítani. Nem köteles azonban e kártalanítás nyújtására abban az esetben, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden észszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ilyen például a járat biztonságát érintő rejtett gyártási hiba, a szabotázs vagy a terrorcselekmény.

YouTube

A KLM azzal védekezett, hogy rendkívüli körülmények miatt történt a hiba, nem tehetett róla. Az Európai Unió Bírósága ezt nem fogadta el.

A bíróság szerint a repülők karbantartása során vagy az ilyen karbantartás hiánya miatti műszaki problémák önmagukban nem jelentenek „rendkívüli körülményeket”.

Ha egy alkatrész idő előtti hibájáról van szó, az valóban váratlan esemény a bíróság szerint, de ez a rendes tevékenységi körébe tartozik, mivel a légitársaság rendszeresen szembesül ilyen váratlan műszaki problémákkal. Ezenfelül az ilyen meghibásodás megakadályozása vagy az emiatt elvégzendő javítás, beleértve az idő előtt meghibásodott alkatrész cseréjét, nem áll a légitársaság befolyásolási körén kívül, mivel ezen utóbbinak kell biztosítania az általa a gazdasági tevékenységének céljaira üzemeltett légi jármű karbantartását és megfelelő működését.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!