szerző:
Muck Tibor

Ilyen, a világ leghosszabbjaként beharangozott villamosok fognak járni jövő tavasztól Budapesten, a Hungária körúti 1-es tavaly felújított vonalán. Megszorításokkal.

Egyrészt azért, mert nem kizárólag ilyenek; mint az új villamosok mai bemutatóján Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, a folyamatosan érkező, 345 férőhelyes járművek csupán a hétvégi, kisebb forgalom ellátására lesznek elegendőek. A hétköznap reggeli és délutáni csúcsforgalomban viszont csak körülbelül minden harmadik szerelvény lesz ilyen, kilenc egységből álló, vadonatúj csuklós; akik rossz pillanatban szállnak 1-esre, azoknak továbbra is a vonalon ma járó háromkocsis, 31–36 éves csehszlovák Tatrákkal kell beérniük.

©

Csupán megszorítással érvényes „a világ leghosszabb villamosa” kitétel is. Mint az iho közlekedési szakportál összeállításából  kiderül, a világ leghosszabbja az a tehervillamos, amely Drezdában jár: a Volkswagen ottani gyárának alkatrészellátását szolgálja. A budapesti Száva kocsiszínben ma bemutatott, a Hungária körúton már próbaköreit rovó CAF Urbos 3 típusú, 55,9 méteres szerelvények 3,5 méterrel rövidebbek a drezdai tehertujáknál, így igazából csak a leghosszabb személyszállító villamos címet érdemlik ki.

Ez a rekord viszont eddig is Budapesten volt: a Nagykörúton 2006 óta járó Siemens Combinók 54 méteresek. A – figyelem: még egy „leg” – világ legforgalmasabbjának mondott, hétköznapokon napi 220 ezer utast kiszolgáló nagykörúti 4-6-os vonal szerelvényein azonban, bár rövidebbek a szuperhosszú CAF-oknál, hivatalosan nyolccal több férőhely van. Ezt az elsőséget a Baszkföldön készülő új tuják csak azért nem hódították el a német Combinóktól, mivel a CAF-okon 15-tel több – összesen 81 – ülőhely van, így jóval kevesebb hely jut az álló utasoknak.

©

A harmadik megszorítást pedig az 1-es frissen felújított pályája kapcsán kell tenni. A Kacsóh Pongrác úti felüljárón átvezető vágánypár ugyanis kimaradt az egy éve befejezett rekonstrukcióból, és a 16 kilométer hosszú vonal e 300 méteres szakasza mára annyira leromlott, hogy régi és új villamosoknak egyaránt lépésben kell végigvánszorogniuk rajta.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Kizárták a Chelsea-t az átigazolási piacról

Kizárták a Chelsea-t az átigazolási piacról

Mészáros Lőrinc egy fél disznót ad minden dolgozójának a Mátrai Erőműben

Mészáros Lőrinc egy fél disznót ad minden dolgozójának a Mátrai Erőműben

Pénteki cukiság: oltást kaptak a tigriskölykök Győrben

Pénteki cukiság: oltást kaptak a tigriskölykök Győrben

300 milliót kap Káslertől Kásler tanácsadójának színháza

300 milliót kap Káslertől Kásler tanácsadójának színháza

Kíváncsi, milyen idő van a Marson? Ezen a weboldalon megnézheti

Kíváncsi, milyen idő van a Marson? Ezen a weboldalon megnézheti

A Wizz Air szerint nagyon is jogszerű, hogy a normál kézipoggyászért is pénz kérnek

A Wizz Air szerint nagyon is jogszerű, hogy a normál kézipoggyászért is pénz kérnek