Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Még nem lehet pontosan látni, mekkora járatritkítással jár a MÁV december 13-án életbe lépő 2016-os menetrendje. Vannak benne új és megszűnő vonatok is, és a régi logikátlanságok is velünk maradnak.
Szokatlan stílusban, mindenféle megalapozatlan sikerpropaganda nélkül mutatta be a MÁV-Start vezetése a december 13-ától érvényes 2015–2016-os új vasúti menetrendet. Egy hete derült ki, hogy a MÁV tizedével kevesebb vasúti járatot indítana jövőre, és az Origo.hu azt írta, elképzelései részben meg is valósulnak, bár papíron több vonat indul majd.
A mai tájékoztatón Csépke András vezérigazgató azt jelentette be, hogy december közepétől a személyszállító MÁV-leány a jelenleginél közel egy százalékkal kevesebb szállítási kapacitást hirdet meg. A „rosszul teljesítő”, azaz kihasználatlan vonalakon törölnek bizonyos vonatokat, mondta, miután sokszor azzal szembesültek, hogy egy-egy járatnak csupán egy autóbusznyi, esetenként pedig kevesebb mint tíz utasa van. Az így felszabaduló járművek egy részéből a „jól teljesítő” vonalakon növelik a kapacitást, „hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra több kocsi jusson”. Néhány változásról pedig eddig ugyancsak szokatlan őszinteséggel bevallotta: az a célja, hogy „a kevesebb, de jobban kihasznált vonatok révén javuljon a költséghatékonyság”.
Még azt sem próbálták megideologizálni, hogy az idén is kevesebben utaznak vonaton, mint 2014-ben: a tavalyi 1,7 százalékos mínusz után 2015-ben 0,5 százalékos csökkenésre számít a vasútvállalat. (Pedig igazán kézenfekvő lenne azzal takarózni, hogy olcsóbb lett a benzin, ezért többen ülnek autóba.)
Kardinális változásokra a budapest–hegyeshalmi vasútvonalon kell számítani, és ennek oka is külföldön keresendő. Az osztrák vasút által üzemeltetett railjetek december 13-ától nem kanyarodnak be a bécsi Westbahnhofra, hanem az új, átmenő rendszerű bécsi főpályaudvaron keresztül egyenesen mennek tovább München felé. Azért, hogy az ausztriai szakaszon a vonatok menetrendje ne változzon, Budapestről minden railjet fél órával később indul, illetve ugyanennyivel korábban érkezik. Emiatt pedig a teljes Budapest–Hegyeshalom-vonal menetrendjét újra kellett szerkeszteni. Itteni újdonság az is, hogy a belföldi intercity vonatokat ezentúl nem bontják ketté Győrben, hanem óránként váltakozva csak soproni, illetve csak szombathelyi vonatok járnak majd.
Ezúttal sem változnak viszont bizonyos, sokéves aránytalanságok. Miközben a vasúti szempontból „jó helyen” lévő nagyvárosokba komfortos eljutást kínál a menetrend, továbbra is akadnak a MÁV által mostohán kezelt települések. A megyeszékhelyek közül a Kelet-Magyarország vasúti kapujának számító Szolnok van a legkedvezőbb helyzetben, ahonnan hétköznaponként eztán is közel 80 alkalommal lehet átszállás nélkül Budapestre vonatozni, de Székesfehérvár és Tatabánya sem panaszkodhat a maga napi 50–60 ilyen vonatával.
Bizonyos megyeszékhelyekre viszont mintha pikkelnének a menetrendszerkesztők. Kaposvárról továbbra is mindössze 2 közvetlen vonat indul munkanaponként a fővárosba, a salgótarjániaknak pedig sem most, sem december 13-a után egyetlen ilyen lehetőséget sem kínálnak. Az sem nevezhető átütő kínálatbővülésnek, hogy a szekszárdiak, akiknek eddig napi egy átszállás nélküli kapcsolattal kellett beérniük, mostantól két ilyen vonat közül választhatnak. (Ha e három, vasúti szempontból hátrányos helyzetű megyeszékhelyről valaki mégsem busszal, hanem vonattal akar a fővárosba jutni, annak Dombóváron, Hatvanban, illetve Sárbogárdon át kell szállnia.)
Nem léphettek túl a menetrendszerkesztők egy másik – inkább politikai, mint vasúti – furcsaságon sem. A 2008–2009-ben bezárt, kis forgalmú vasútvonalak közül az Orbán-kormány 2010-ben tizenegyet nagy csinnadrattával újranyitott – alig másfél évvel később pedig kilenc közülük bekerült azok közé a vonalak közé, amelyeken naponta mindössze két vonatot hagyott meg irányonként. Olyan mellékvonalakról, illetve vonalszakaszokról van szó, ahol a településeken átmenő busz valóban komfortosabb eljutási lehetőséget kínál, mint a jellemzően a faluszélen megálló vonat.
Ellenzékben a Fidesz-politikusok mégis „a vidéki emberek életének tudatos ellehetetlenítéséről” harsogtak a vonalbezárások kapcsán; amikor aztán ők szűkítették a senki számára semmire nem jó kétvonatosra a kínálatot, akkor ilyesmiről nem esett szó. A Veszprém–Zirc szakaszon időközben meghátráltak, ott ma hétköznaponként öt vonat zötyög végig, a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalon viszont most szűkül napi kétvonatosra a kínálat, az Esztergom–Almásfüzitő, a Székesfehérvár–Komárom, a Pápa–Csorna, a Godisa–Komló, az Abaújszántó–Hidasnémeti, a Karcag–Tiszafüred, a Kocsord alsó–Csenger és a Kecskemét–Lajosmizse vonalon/vonalszakaszon pedig az idén is és a december 13-án életbe lépő új menetrendben is marad az értelmetlen kétvonatos alibimenetrend.
A MÁV-Start Elvira nevű internetes menetrend-keresője egyelőre nem ismeri a december 13-ától érvényes adatokat, de a szemfülesek már le tudják tölteni az új menetrendet. A vasútvállalat oldalán előbb a „Belföldi utazás”, majd – sajátos vasutaslogikával – a „2014–2015 évi vasúti menetrend” ikonra kattintva lehet eljutni a 2015–2016-os menetrendkönyvhöz, amihez a kevésbé rutinos utazóknak már csak egy vasúti térképet kell felkutatniuk (például itt), hogy azt is megtalálják, hányas vonalon (vasutasul szólva: menetrendi mezőn) találják meg az úti céljukat.Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
A texasi republikánusok a választókörzetek határainak nekik kedvező mozgatásával fölerősíthetik azt a folyamatot, amely egypártrendszert alakít ki egyre több szövetségi államban.
Egy száját kitátó, nemzeti színű oroszlán van a borítón.
A hánykolódó gép sötétbe borult fedélzetén sikoltoztak az utasok.
„Meglátom majd, hogy kinek a hibája” – mondta arról, hogy fog dönteni az ukrajnai háború ügyében.
Kinek és miért állna érdekében, hogy saját hitelét rontva torzítson az adatokon?
Ókovács Szilveszter szerint az éneklés bizonytalan volt, számos hanghibát is felfedezett.