Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","shortLead":"A vezetői szinteken lévők aggódhatnak a leginkább.","id":"20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fc2a683-85f0-4eb8-bcb9-728b6cbb2188.jpg","index":0,"item":"eedfd224-61bd-4251-9327-2840b10fae45","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_microsoft-leepites-kirugas-koronavirus-jarvany-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 14. 06:00","title":"Újabb hatalmas leépítés jön a Microsoftnál, ami hatezer embert érint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak azért lehetett pont ugyanolyan a magyar ipar összteljesítménye, mint egy éve, mert ezúttal kettővel több munkanap volt.","shortLead":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak...","id":"20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79.jpg","index":0,"item":"bbb34bd7-9ebd-47aa-b5e5-3d1f627af782","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","timestamp":"2025. május. 14. 09:13","title":"KSH: Az akkugyártás teljesített legrosszabbul az egész magyar iparban, 41 százalékkal zuhant vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt vesztett a Fidesz 2002-ben.","shortLead":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt...","id":"20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"9c711789-aee7-455a-8c18-5999e5e54867","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","timestamp":"2025. május. 15. 08:07","title":"Kövér László megbánta a „köteles beszédet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d50c879-5af9-4b74-b54e-0e978fe921e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Nem bánom, ha öregszem” – nyilatkozta a színésznő. ","shortLead":"„Nem bánom, ha öregszem” – nyilatkozta a színésznő. ","id":"20250514_Bikiniben-pozol-az-59-eves-Salma-Hayek-egy-magazin-cimlapjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d50c879-5af9-4b74-b54e-0e978fe921e1.jpg","index":0,"item":"37472fb5-fb90-462d-a9ff-833348a01e2f","keywords":null,"link":"/elet/20250514_Bikiniben-pozol-az-59-eves-Salma-Hayek-egy-magazin-cimlapjan","timestamp":"2025. május. 14. 08:56","title":"Bikiniben pózol az 59 éves Salma Hayek egy magazin címlapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére kiírt tender irányításában részt vett. ","shortLead":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére...","id":"20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b.jpg","index":0,"item":"f9cea468-ad16-4b53-b593-03b19d661def","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","timestamp":"2025. május. 13. 10:46","title":"Vitézy: Nehezen hihető, hogy Karácsony hat év után egy cikkből döbbent rá, hogy korrupció lengi be a BKV-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","id":"20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f.jpg","index":0,"item":"966c5b92-ef9d-4c81-bbe0-bb7702390d72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","timestamp":"2025. május. 14. 07:21","title":"A legdrágább, több milliárd forintos tétel ez a 77 éves apró Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányzati plecsniket a webshopokra is ki kell rakni.","shortLead":"A kormányzati plecsniket a webshopokra is ki kell rakni.","id":"20250515_drogeriak-arresstop-rendelet-tajekoztato-tabla-matrica-Magyar-Kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a.jpg","index":0,"item":"fa824d81-9cbd-4ee5-ae29-ef1804755c1f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_drogeriak-arresstop-rendelet-tajekoztato-tabla-matrica-Magyar-Kozlony","timestamp":"2025. május. 15. 08:45","title":"Kijött a rendelet arról, hogy a drogériákat is tele kell rakni az árrésstopos tájékoztatókkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője igyekezett kerülni a konkrét válaszadást a törvénnyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője igyekezett kerülni a konkrét válaszadást a törvénnyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.","id":"20250514_Kocsis-Mate-az-atlathatosagi-torvenyrol-Akit-ez-nem-erint-annak-nincs-mit-kerdeznie","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"9121bf13-db77-4ea4-84bc-7a511c6e7a89","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Kocsis-Mate-az-atlathatosagi-torvenyrol-Akit-ez-nem-erint-annak-nincs-mit-kerdeznie","timestamp":"2025. május. 14. 14:57","title":"Kocsis Máté az átláthatósági törvényről: „Akit ez nem érint, annak nincs mit kérdeznie”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még nem lehet pontosan látni, mekkora járatritkítással jár a MÁV december 13-án életbe lépő 2016-os menetrendje. Vannak benne új és megszűnő vonatok is, és a régi logikátlanságok is velünk maradnak.
Szokatlan stílusban, mindenféle megalapozatlan sikerpropaganda nélkül mutatta be a MÁV-Start vezetése a december 13-ától érvényes 2015–2016-os új vasúti menetrendet. Egy hete derült ki, hogy a MÁV tizedével kevesebb vasúti járatot indítana jövőre, és az Origo.hu azt írta, elképzelései részben meg is valósulnak, bár papíron több vonat indul majd.
A mai tájékoztatón Csépke András vezérigazgató azt jelentette be, hogy december közepétől a személyszállító MÁV-leány a jelenleginél közel egy százalékkal kevesebb szállítási kapacitást hirdet meg. A „rosszul teljesítő”, azaz kihasználatlan vonalakon törölnek bizonyos vonatokat, mondta, miután sokszor azzal szembesültek, hogy egy-egy járatnak csupán egy autóbusznyi, esetenként pedig kevesebb mint tíz utasa van. Az így felszabaduló járművek egy részéből a „jól teljesítő” vonalakon növelik a kapacitást, „hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra több kocsi jusson”. Néhány változásról pedig eddig ugyancsak szokatlan őszinteséggel bevallotta: az a célja, hogy „a kevesebb, de jobban kihasznált vonatok révén javuljon a költséghatékonyság”.
Még azt sem próbálták megideologizálni, hogy az idén is kevesebben utaznak vonaton, mint 2014-ben: a tavalyi 1,7 százalékos mínusz után 2015-ben 0,5 százalékos csökkenésre számít a vasútvállalat. (Pedig igazán kézenfekvő lenne azzal takarózni, hogy olcsóbb lett a benzin, ezért többen ülnek autóba.)
MTI / Illyés Tibor
Kardinális változásokra a budapest–hegyeshalmi vasútvonalon kell számítani, és ennek oka is külföldön keresendő. Az osztrák vasút által üzemeltetett railjetek december 13-ától nem kanyarodnak be a bécsi Westbahnhofra, hanem az új, átmenő rendszerű bécsi főpályaudvaron keresztül egyenesen mennek tovább München felé. Azért, hogy az ausztriai szakaszon a vonatok menetrendje ne változzon, Budapestről minden railjet fél órával később indul, illetve ugyanennyivel korábban érkezik. Emiatt pedig a teljes Budapest–Hegyeshalom-vonal menetrendjét újra kellett szerkeszteni. Itteni újdonság az is, hogy a belföldi intercity vonatokat ezentúl nem bontják ketté Győrben, hanem óránként váltakozva csak soproni, illetve csak szombathelyi vonatok járnak majd.
Ezúttal sem változnak viszont bizonyos, sokéves aránytalanságok. Miközben a vasúti szempontból „jó helyen” lévő nagyvárosokba komfortos eljutást kínál a menetrend, továbbra is akadnak a MÁV által mostohán kezelt települések. A megyeszékhelyek közül a Kelet-Magyarország vasúti kapujának számító Szolnok van a legkedvezőbb helyzetben, ahonnan hétköznaponként eztán is közel 80 alkalommal lehet átszállás nélkül Budapestre vonatozni, de Székesfehérvár és Tatabánya sem panaszkodhat a maga napi 50–60 ilyen vonatával.
Bizonyos megyeszékhelyekre viszont mintha pikkelnének a menetrendszerkesztők. Kaposvárról továbbra is mindössze 2 közvetlen vonat indul munkanaponként a fővárosba, a salgótarjániaknak pedig sem most, sem december 13-a után egyetlen ilyen lehetőséget sem kínálnak. Az sem nevezhető átütő kínálatbővülésnek, hogy a szekszárdiak, akiknek eddig napi egy átszállás nélküli kapcsolattal kellett beérniük, mostantól két ilyen vonat közül választhatnak. (Ha e három, vasúti szempontból hátrányos helyzetű megyeszékhelyről valaki mégsem busszal, hanem vonattal akar a fővárosba jutni, annak Dombóváron, Hatvanban, illetve Sárbogárdon át kell szállnia.)
Nem léphettek túl a menetrendszerkesztők egy másik – inkább politikai, mint vasúti – furcsaságon sem. A 2008–2009-ben bezárt, kis forgalmú vasútvonalak közül az Orbán-kormány 2010-ben tizenegyet nagy csinnadrattával újranyitott – alig másfél évvel később pedig kilenc közülük bekerült azok közé a vonalak közé, amelyeken naponta mindössze két vonatot hagyott meg irányonként. Olyan mellékvonalakról, illetve vonalszakaszokról van szó, ahol a településeken átmenő busz valóban komfortosabb eljutási lehetőséget kínál, mint a jellemzően a faluszélen megálló vonat.
Ellenzékben a Fidesz-politikusok mégis „a vidéki emberek életének tudatos ellehetetlenítéséről” harsogtak a vonalbezárások kapcsán; amikor aztán ők szűkítették a senki számára semmire nem jó kétvonatosra a kínálatot, akkor ilyesmiről nem esett szó. A Veszprém–Zirc szakaszon időközben meghátráltak, ott ma hétköznaponként öt vonat zötyög végig, a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalon viszont most szűkül napi kétvonatosra a kínálat, az Esztergom–Almásfüzitő, a Székesfehérvár–Komárom, a Pápa–Csorna, a Godisa–Komló, az Abaújszántó–Hidasnémeti, a Karcag–Tiszafüred, a Kocsord alsó–Csenger és a Kecskemét–Lajosmizse vonalon/vonalszakaszon pedig az idén is és a december 13-án életbe lépő új menetrendben is marad az értelmetlen kétvonatos alibimenetrend.
A MÁV-Start Elvira nevű internetes menetrend-keresője egyelőre nem ismeri a december 13-ától érvényes adatokat, de a szemfülesek már le tudják tölteni az új menetrendet. A vasútvállalat oldalán előbb a „Belföldi utazás”, majd – sajátos vasutaslogikával – a „2014–2015 évi vasúti menetrend” ikonra kattintva lehet eljutni a 2015–2016-os menetrendkönyvhöz, amihez a kevésbé rutinos utazóknak már csak egy vasúti térképet kell felkutatniuk (például itt), hogy azt is megtalálják, hányas vonalon (vasutasul szólva: menetrendi mezőn) találják meg az úti céljukat.