Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6c150fa-415d-4c74-aa6d-745df98a4017","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szervezet szerint Benjamin Netanjahu budapesti meghívása azt mutatja, hogy a magyar kormány megveti a nemzetközi jogot.","shortLead":"A szervezet szerint Benjamin Netanjahu budapesti meghívása azt mutatja, hogy a magyar kormány megveti a nemzetközi...","id":"20250401_amnesty-international-nemzetkozi-buntetobirosag-benjamin-netanjahu-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c150fa-415d-4c74-aa6d-745df98a4017.jpg","index":0,"item":"e09bdd3c-0da5-4918-be38-a1da48a76486","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_amnesty-international-nemzetkozi-buntetobirosag-benjamin-netanjahu-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 01. 11:08","title":"Az Amnesty szerint Budapesten le kellene tartóztatni Netanjahut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aa21e74-4620-4788-a8ef-d788d905f681","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hibridek és elektromos autók átlagos életkora jótékonyan hat a statisztikákra.","shortLead":"A hibridek és elektromos autók átlagos életkora jótékonyan hat a statisztikákra.","id":"20250331_Iden-lassulhat-a-hazai-autopark-oregedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aa21e74-4620-4788-a8ef-d788d905f681.jpg","index":0,"item":"0281bdc3-e68c-4af4-a77f-775798280baa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_Iden-lassulhat-a-hazai-autopark-oregedese","timestamp":"2025. március. 31. 08:52","title":"Váratlan fordulat, lassulhat a magyar autópark elöregedése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dda89a43-a56f-4823-8ab6-de4e5c417c20","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesítményekre biztosan itt sem lesz panasz. ","shortLead":"A teljesítményekre biztosan itt sem lesz panasz. ","id":"20250331_A-BMW-specialista-Alpina-is-jon-az-elektromos-verziokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda89a43-a56f-4823-8ab6-de4e5c417c20.jpg","index":0,"item":"5502aacf-68c2-40fa-8c13-dd4aada6e580","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_A-BMW-specialista-Alpina-is-jon-az-elektromos-verziokkal","timestamp":"2025. március. 31. 20:20","title":"A BMW-specialista Alpina is jön az elektromos verziókkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több ennél. Marseille környékén próbáltuk ki a négyfelé hajtással támadó román újdonságot, mely alaphangon 10 millió forintot kóstál.","shortLead":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több...","id":"20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17.jpg","index":0,"item":"9bd8826b-c153-47bf-b735-3cd166e06127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 31. 15:18","title":"Merjünk nagyot álmodni: vezettük a legerősebb, legdrágább Daciát, a vadonatúj Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0d9329e-827f-4cd0-acc6-903cb984243f","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Jakub Mensik felnőtt pályafutása első tornagyőzelmét szerezte meg.","shortLead":"Jakub Mensik felnőtt pályafutása első tornagyőzelmét szerezte meg.","id":"20250331_tenisz-novak-djokovics-jakub-mensik-miami-open-donto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0d9329e-827f-4cd0-acc6-903cb984243f.jpg","index":0,"item":"68fd44f7-14cb-41e1-b1ae-d8f19a7e9292","keywords":null,"link":"/sport/20250331_tenisz-novak-djokovics-jakub-mensik-miami-open-donto","timestamp":"2025. március. 31. 10:54","title":"Majdnem visszalépett a cseh tinédzser, aztán kiverte Djokovicsot a Miami Open döntőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3f84bb6-7b82-488e-ae15-5ead14c83bb4","c_author":"Kovács István","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök egy szintre helyezte a HVG publicistájának Facebook-bejegyzését és a miniszterelnök poloskázását.","shortLead":"A köztársasági elnök egy szintre helyezte a HVG publicistájának Facebook-bejegyzését és a miniszterelnök poloskázását.","id":"20250331_sulyok-tamas-gyuloletbeszed-szatyor-fing-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3f84bb6-7b82-488e-ae15-5ead14c83bb4.jpg","index":0,"item":"6ae866bd-b902-4c87-8175-9d8e71516950","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_sulyok-tamas-gyuloletbeszed-szatyor-fing-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 21:20","title":"Sulyok Tamás megszólalt a gyűlöletbeszédről és arról, hogy őt egy szatyor fingnak nevezték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20 évben bárki. Ugyanez a logika működhet az amerikai elnök protekcionista gazdaságpolitikájával kapcsolatban is. A Spiegel eközben arról ír, hogy Európa két gázimperialista fogságában vergődik.","shortLead":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20...","id":"20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4.jpg","index":0,"item":"3259c2b8-c7a8-4d78-8505-560f75d4290f","keywords":null,"link":"/360/20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","timestamp":"2025. április. 01. 10:55","title":"Így járhat jól Európa a vámháborúval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ab127b-b0ee-490a-b82e-d50e804c7981","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti. ","shortLead":"A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal...","id":"20250401_allampolgarsag-felfuggesztese-torvenymodositas-javaslat-fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ab127b-b0ee-490a-b82e-d50e804c7981.jpg","index":0,"item":"f0e4a4d0-8b2b-4025-be3e-1fea11a5c053","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_allampolgarsag-felfuggesztese-torvenymodositas-javaslat-fidesz-ebx","timestamp":"2025. április. 01. 23:40","title":"Benyújtotta a Fidesz az állampolgárság felfüggesztését lehetővé tevő javaslatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még nem lehet pontosan látni, mekkora járatritkítással jár a MÁV december 13-án életbe lépő 2016-os menetrendje. Vannak benne új és megszűnő vonatok is, és a régi logikátlanságok is velünk maradnak.
Szokatlan stílusban, mindenféle megalapozatlan sikerpropaganda nélkül mutatta be a MÁV-Start vezetése a december 13-ától érvényes 2015–2016-os új vasúti menetrendet. Egy hete derült ki, hogy a MÁV tizedével kevesebb vasúti járatot indítana jövőre, és az Origo.hu azt írta, elképzelései részben meg is valósulnak, bár papíron több vonat indul majd.
A mai tájékoztatón Csépke András vezérigazgató azt jelentette be, hogy december közepétől a személyszállító MÁV-leány a jelenleginél közel egy százalékkal kevesebb szállítási kapacitást hirdet meg. A „rosszul teljesítő”, azaz kihasználatlan vonalakon törölnek bizonyos vonatokat, mondta, miután sokszor azzal szembesültek, hogy egy-egy járatnak csupán egy autóbusznyi, esetenként pedig kevesebb mint tíz utasa van. Az így felszabaduló járművek egy részéből a „jól teljesítő” vonalakon növelik a kapacitást, „hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra több kocsi jusson”. Néhány változásról pedig eddig ugyancsak szokatlan őszinteséggel bevallotta: az a célja, hogy „a kevesebb, de jobban kihasznált vonatok révén javuljon a költséghatékonyság”.
Még azt sem próbálták megideologizálni, hogy az idén is kevesebben utaznak vonaton, mint 2014-ben: a tavalyi 1,7 százalékos mínusz után 2015-ben 0,5 százalékos csökkenésre számít a vasútvállalat. (Pedig igazán kézenfekvő lenne azzal takarózni, hogy olcsóbb lett a benzin, ezért többen ülnek autóba.)
MTI / Illyés Tibor
Kardinális változásokra a budapest–hegyeshalmi vasútvonalon kell számítani, és ennek oka is külföldön keresendő. Az osztrák vasút által üzemeltetett railjetek december 13-ától nem kanyarodnak be a bécsi Westbahnhofra, hanem az új, átmenő rendszerű bécsi főpályaudvaron keresztül egyenesen mennek tovább München felé. Azért, hogy az ausztriai szakaszon a vonatok menetrendje ne változzon, Budapestről minden railjet fél órával később indul, illetve ugyanennyivel korábban érkezik. Emiatt pedig a teljes Budapest–Hegyeshalom-vonal menetrendjét újra kellett szerkeszteni. Itteni újdonság az is, hogy a belföldi intercity vonatokat ezentúl nem bontják ketté Győrben, hanem óránként váltakozva csak soproni, illetve csak szombathelyi vonatok járnak majd.
Ezúttal sem változnak viszont bizonyos, sokéves aránytalanságok. Miközben a vasúti szempontból „jó helyen” lévő nagyvárosokba komfortos eljutást kínál a menetrend, továbbra is akadnak a MÁV által mostohán kezelt települések. A megyeszékhelyek közül a Kelet-Magyarország vasúti kapujának számító Szolnok van a legkedvezőbb helyzetben, ahonnan hétköznaponként eztán is közel 80 alkalommal lehet átszállás nélkül Budapestre vonatozni, de Székesfehérvár és Tatabánya sem panaszkodhat a maga napi 50–60 ilyen vonatával.
Bizonyos megyeszékhelyekre viszont mintha pikkelnének a menetrendszerkesztők. Kaposvárról továbbra is mindössze 2 közvetlen vonat indul munkanaponként a fővárosba, a salgótarjániaknak pedig sem most, sem december 13-a után egyetlen ilyen lehetőséget sem kínálnak. Az sem nevezhető átütő kínálatbővülésnek, hogy a szekszárdiak, akiknek eddig napi egy átszállás nélküli kapcsolattal kellett beérniük, mostantól két ilyen vonat közül választhatnak. (Ha e három, vasúti szempontból hátrányos helyzetű megyeszékhelyről valaki mégsem busszal, hanem vonattal akar a fővárosba jutni, annak Dombóváron, Hatvanban, illetve Sárbogárdon át kell szállnia.)
Nem léphettek túl a menetrendszerkesztők egy másik – inkább politikai, mint vasúti – furcsaságon sem. A 2008–2009-ben bezárt, kis forgalmú vasútvonalak közül az Orbán-kormány 2010-ben tizenegyet nagy csinnadrattával újranyitott – alig másfél évvel később pedig kilenc közülük bekerült azok közé a vonalak közé, amelyeken naponta mindössze két vonatot hagyott meg irányonként. Olyan mellékvonalakról, illetve vonalszakaszokról van szó, ahol a településeken átmenő busz valóban komfortosabb eljutási lehetőséget kínál, mint a jellemzően a faluszélen megálló vonat.
Ellenzékben a Fidesz-politikusok mégis „a vidéki emberek életének tudatos ellehetetlenítéséről” harsogtak a vonalbezárások kapcsán; amikor aztán ők szűkítették a senki számára semmire nem jó kétvonatosra a kínálatot, akkor ilyesmiről nem esett szó. A Veszprém–Zirc szakaszon időközben meghátráltak, ott ma hétköznaponként öt vonat zötyög végig, a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalon viszont most szűkül napi kétvonatosra a kínálat, az Esztergom–Almásfüzitő, a Székesfehérvár–Komárom, a Pápa–Csorna, a Godisa–Komló, az Abaújszántó–Hidasnémeti, a Karcag–Tiszafüred, a Kocsord alsó–Csenger és a Kecskemét–Lajosmizse vonalon/vonalszakaszon pedig az idén is és a december 13-án életbe lépő új menetrendben is marad az értelmetlen kétvonatos alibimenetrend.
A MÁV-Start Elvira nevű internetes menetrend-keresője egyelőre nem ismeri a december 13-ától érvényes adatokat, de a szemfülesek már le tudják tölteni az új menetrendet. A vasútvállalat oldalán előbb a „Belföldi utazás”, majd – sajátos vasutaslogikával – a „2014–2015 évi vasúti menetrend” ikonra kattintva lehet eljutni a 2015–2016-os menetrendkönyvhöz, amihez a kevésbé rutinos utazóknak már csak egy vasúti térképet kell felkutatniuk (például itt), hogy azt is megtalálják, hányas vonalon (vasutasul szólva: menetrendi mezőn) találják meg az úti céljukat.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.