Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A Magyar Bankszövetség szerint nem követtek el jogsértést, és arra kérik a bíróságot, hogy változtassa meg a Gazdasági Versenyhivatal 4 milliárdos büntetésről szóló határozatát.
A Magyar Bankszövetség ma nyújtotta be hivatalos bírósági keresetét a BankAdat adatbázissal kapcsolatban kiszabott 4 milliárd forintos GVH-büntetéssel kapcsolatban - írja a bankszövetség közleménye, melyben megismétli álláspontját, hogy a BankAdathoz kapcsolódóan nem történt jogsértés
A keresetben elsődlegesen arra kérik a bíróságot, hogy változtassa meg a GVH határozatát és állapítsa meg, hogy nem volt jogsértés.
Kovács Levente a bankszövetség közleményében azt írja, a BankAdat rendszer létrehozása az akkori jogi környezetnek megfelelő és szakmailag indokolt volt. Az adatbázisban kizárólag múltra vonatkozó információkat kezeltek.
A GVH szerint az adatbázissal a bankok információs kartellt működtettek, amivel korlátozták a versenyt. A bankszövetség most azzal érvel, hogy az Európai Bizottság iránymutatása szerint az információcsere csak akkor tekinthető versenykorlátozó célúnak, ha az jövőben tervezett árakra vagy mennyiségekre vonatkozó egyéni adatok versenytársak közötti cseréjében nyilvánul meg.
A bankszövetség szerint a BankAdat soha nem tartalmazott árazási információkat, ügyféladatokat, ahogyan banktitkokat sem. A rendszer működése során adatait felhasználták a gazdasági tevékenységgel foglalkozó minisztériumok és más hatóságok is.
A Magyar Bankszövetség közzétette honlapján a BankAdat teljes adatstruktúráját, hogy bemutassa, az adatbázis érzékeny (ügyfél)adatokat sosem tartalmazott.
12 éven át senkit nem zavart
A BankAdat szolgáltatást 2000 nyarán indították a bankok, melyet a Nemzetközi Bankárképző Központ működtetett. A rendszer születése felett az állam bábáskodott, a bankszektorban azt mesélik, a kormányzat kérésére indult, a pénzügyi szervezetek felügyelő hatósága még pénzt is adott hozzá.
A rendszert azért hozták létre, hogy csökkenjenek a magyar pénzügyi rendszer kockázatai. A bankok számára ugyanis megkönnyítette és átláthatóbbá tette az úgynevezett partnerminősítést. Ez törvényi előírás, a bankoknak kötelezően fel kell mérniük egymás kockázatait a bankközi hitelezés során, így a partnerminősítés a likviditás menedzselésének egyik nélkülözhetetlen eleme a pénzügyi szektorban. A bankminősítéshez szükséges egyedi adatokhoz BankAdat rendszerben elérhetővé vált adatokhoz más országokban is hozzájutnak a bankok, a legtöbb helyen független piaci cégek szerzik be a bankoktól, majd eladják azoknak a pénzügyi szereplőknek, amelyeknek szükségük van rá.
A hatalmas bírságot eredményező GVH-eljárásban a legkevésbé világos mozzanat, hogy 12 éven át, amíg a rendszer működött, miért nem tűnt törvényellenesnek, és 2012-ben, amikor a GVH a szerverek lefoglalásával leállította a rendszert, miért vált hirtelen fontossá. Addig az adatszolgáltatási rendszer nyilvánosan, a hatóságok tudtával működött, és annyira nem volt titkos kartell, hogy a Bankárképző félévente nyilvános tanulmányban számolt be a friss adatok alapján a pénzügyi szektor helyzetéről és a bankok piaci részesedéseiről.
A rendszerhez önkéntesen lehetett csatlakozni, és mindegyik bank csak olyan kategóriában láthatott adatokat, amelyben ő maga is megosztotta a sajátjait. Kezdettől fogva négy fontos kategóriában szolgáltattak adatot a BankAdatnak: negyedéves mérleg- és eredményadatok, a portfólióminőséggel és a tőkehelyzettel kapcsolatos adatok. Ezeket a bankok negyedéves késleltetéssel követhették a rendszerben. Később bővült az adatok köre például a fiókok vagy az alkalmazottak számával.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.