Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Egy plusz eszköz vagy hardver segítségével könnyen ki lehet „radírozni” egy-egy fuvart a taxiórákból. A taxisok egy része él is ezzel, hogy kevesebb adót fizessen. És ez csak az egyik trükk. Az uberes vitában a taxisok egy fő érve az, hogy ők rendesen adóznak – ezt azonban néhány társuk vitatja. Összességében milliárdos nagyságrendű adót csalhatnak el itthon trükközéssel a taxisok – derül ki az Index cikkéből.
Az egyik régóta ismert csalás a "kütyüzés": a taxiórához van egy másik kapcsoló egy kevésbé látható helyen, vagy egy távirányító a taxis zsebében, ezekkel tudják megpörgetni az órát. Az utas meg csak néz, miért annyi a számla, amennyi.
Sok pesti taxiórában van „radír”, ami a fuvar végeztével egy bizonyos időn belül ki tudja törölni a taxiórából a fuvardíjat. Az utas fizetett, de adózni nem kell utána. Egy plusz kis hardvert, vagy néha már csak szoftvert kell felrakni a taxiórához, és aztán ha a taxis az óra gombjain beír egy négyjegyű kódot, akkor törlődik az adott fuvar. „Radírozni” akkor is lehet, ha sima blokkot kér az utas. Ha számlát szeretne, akkor nem működik ez – derül ki a cikkből.
Egy névtelenül nyilatkozó taxis azt mesélte, hogy három magyar cég gyárt, illetve szervizel engedélyezett taxiórát, és mindhárom fajta órába lehet radírt tenni. A sofőr úgy vélte, hogy minden cégnél vannak radíros autók, egy pár még a nagyoknál is, a kisebbeknél és a hiénáknál pedig nem is hallott olyanról, akinek nem volt. Volt olyan, hogy az adott társaság főnöke megmondta, mennyi fuvart lehet az órában hagyni, és az e feletti mennyiségre keletkező adót már a sofőröknek kellett visszafizetni a cégnek.
Az Index rákérdezett a NAV-nál, mit gondolnak a jelenségről. Ott annyit reagáltak, hogy ők csak az adószabályok betartását vizsgálják, "a taxaméterek hitelességét" nem feladatuk ellenőrizni. Megkérdezték az engedélyezési hivatalt is, hogy ők ellenőrzik-e a radírozást, de ott meg azt felelték: ők csak hitelesítik a taxiórát, csak a NAV jogosult a készülékek működés közben vizsgálatára.
A lap a taxisok ellenőrzését végző BKK-t is megkérdezte, találkoztak-e ilyen csalással. Azt válaszolták, hogy tudnak a csalásokról, de ők sem vizsgálhatják a taxióra informatikai manipulálását, nem feladatuk a taxióra működésének vizsgálata. Ők akkor intézkednek, ha túlszámlázzák a taxisok a viteldíjat a hatósági árhoz képest.
A BKK-tól elmondták azt is: nagyjából 15 ellenőr végzi ezt munkát Budapesten, a taxisok már felismerik őket, viszont lehetetlen lenne félévente lecserélni az összes képzett ellenőrt. Hetente 120-150 ellenőrzési jegyzőkönyv készül, a tényleges pénzbüntetéseket már nem a BKK osztja, hanem az ellenőrök jegyzőkönyvei alapján a Közlekedési Hatóság. Előfordult már, hogy valamelyik ellenőr a fenyegetések miatt hagyta ott ezt a munkát – erősítették meg.
A taxiórák gyártói mossák kezüket
Az Index megkereste azt a három céget, amely engedéllyel gyárt itthon taxiórákat.
Az Ecometer Kft.-től és a Vento 953 Kft.-től nagyjából hasonlóan nyilatkoztak. Szerintük nehezen elképzelhető, hogy valamelyik gyártó ráállna arra, hogy segítsen a taxisoknak csalni, és a saját gyártmányaiknál biztosan nincs mód bármilyen külön kóddal vagy máshogy megbuherálni a taxióra adatait.
Azt elképzelhetőnek tartották, hogy valaki egy másik szervizben megbütyköli úgy a taxiórát, hogy esetleg kitöröl jó pár adatot. De sufnituningban szerintük nehéz lenne ezt megoldani, ezért biztosan nem nagyon elterjedt.
Az Eördögh Kft. képviselője nem akart beszélni. Ő amint meghallotta, hogy taxiórák lehetséges megbuherálásáról érdeklődnek, rávágta, hogy nekik semmi közük nem volt ilyesmihez, most sincs, és lecsapta telefont.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Hiába uralta eddig a hétvégét a McLaren, a 40. Magyar Nagydíj időmérő edzésén a ferraris Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót.
Elég magas füstoszlopot lehetett látni.