szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A 3-as metróvonal rekonstrukciós munkálatai közel egy időben, novemberben kezdődhetnek meg az északi, a Lehel tér és az Újpest-Központ állomás közötti, valamint a déli, a Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közötti szakaszokon – derült ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésből.

A Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyezett dokumentum szerint a kivitelezést három fő építési ütemre lehet osztani. A három szakasz kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárások lefolytatása egy időben történik, így a középső szakaszon is megkezdhetők lesznek a felújítási munkák.

Ezt segíti elő az, hogy a déli és északi szakaszok építésének ideje alatt, a középső szakaszon, a metró csökkentett üzemidőben, hajnali fél öt és este nyolc óra között közlekedne, így a megnövelt éjszakai üzemszünetben és a hétvégi vágányzárak idején a középső szakasz felújítási munkái is végezhetők.

A déli és északi szakasz átépítését, forgalomba helyezését követően a középső szakaszt tervezik majd lezárni – olvasható az előterjesztésben. A munkálatok idején az utasokat pótlóbuszokkal szállítják. A kivitelezés optimális esetben novemberben kezdhető meg, a metróvonal forgalomba helyezésének határideje 2019 június vége, a korszerűsítési munkák kivitelezésének teljes befejezése 2019. szeptember 30. A projekt várhatóan 137,5 milliárd forintból valósul meg.

A dokumentum szerint a vonalszakasz fejlesztési munkái során alapkövetelmény a meglévő állapot javítása, üzembiztos állapot kiépítése 80 kilométer/órás tervezési sebesség biztosítása mellett.

A biztosítóberendezés és az Automata Vonatvezető Rendszer(AVR) funkcionálisan továbbra is kielégíti a forgalmi, technológiai igényeket, ezért alapvetően a mechanikus elemek – autóstopok, váltóhajtóművek – szükség szerinti cseréjére, valamint a sínáramkörök, jelzők felújítására van szükség, ami biztosítja a további 20-25 évre történő megfelelő üzembiztonságú működést.

A projekt keretében az állomásokat és a felszíni épületeket is felújítják. Felvonókat telepítenek az Újpest-Központ, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, a Lehel tér, a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér, a Corvin negyed, a Nagyvárad tér, a Népliget és a Határ út állomásokon. Funkcionálisan új mozgólépcső építenek ki az Újpest-Városkapu, a Gyöngyösi utca, a Dózsa György út, a Lehel tér, a Nagyvárad tér, valamint az Ecseri út állomásokon.

A felújítás során a meglévő kis emelőmagasságú, valamint az Arany János utcai és Nyugati pályaudvari állomásoknál a nagy emelőmagasságú mozgólépcsőket kicserélik, továbbá a meglévő nagy emelőmagasságú mozgólépcsőket teljes felújítják. A projekt során úgynevezett zajszegény sínleerősítéseket, hangelnyelő burkolatokat, valamint hangcsillapító egységeket alkalmaznak majd.

A tervezett felújítások érintik továbbá az áramellátás korszerűsítését, a vasúti, távközlési, hírközlési berendezések felújítását és cseréjét, a járműtelep fejlesztését is. A 3-as metróvonal hossza 17,3 kilométer 20 állomással. A vonalon 120 méter hosszú szerelvények futnak. A vonalon naponta mintegy félmillió ember utazik.

A projekttel kapcsolatos döntéseket tartalmazó előterjesztés elfogadásával a testület támogathatja a projektről szóló, a BKV Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közötti támogatási szerződés megkötését. A Fővárosi Közgyűlés a jövő szerdai ülésén tárgyalhat még a rekonstrukció miatt szükséges járműpótlásról is. Az erre vonatkozó előterjesztést későbbi időpontban bocsátják rendelkezésre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!