szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai elnökválasztási küzdelemben az is számít, ki mennyi adományt gyűjt össze a kampányához. A milliárdos Donald Trump eddig 75 százalékban saját forrásból fedezte kampányköltségeit, amelyeket ügyesen tudott csökkenteni a közösségi média hatékony használatával, mozgósításával.

De azért adományokra neki is szüksége van – írja a Francia Rádió washingtoni tudósítója. Különösen azok után, hogy több dúsgazdag amerikai, akik eddig hagyományosan a republikánus jelöltet támogatták, most egy centet sem hajlandók adni Trumpnak. Például a Koch fivérek is kiálltak mögüle, anyagi szempontból is. Meg Whittmann, a Hewlett-Packard főnök asszonya pedig, aki korábban szintén a párt jelöltjeit támogatta, egyenesen tábort váltott, Hillary Clinton mellé állt, és még adományával is hozzájárult a demokrata jelölt kampányköltségeinek fedezéséhez. Ezért aztán Trump a kisemberekhez, az érte lelkesedő milliókhoz fordult. És nem hiába.

A Trump-csapat frissen közzétett kampány költségvetéséből kiderül, hogy 82 millió dollár folyt be a kispénzű hívek adományaiból. És ennek az összegnek a háromnegyede, több mint hatvanmillió dollár, egész kis tételekből, 50, 25, sőt 10 dolláros jelképes adományokból jött össze. Az előző, 2012-es kampányban Mitt Romney republikánus jelölt is kapott aprócska adományokat, de azok összességében csak jelentéktelen összeget tettek ki a mostani kis tételű hozzájárulásokhoz képest.

Ez a tény figyelmeztetés az ellentábornak. Ha a kisemberek millió számra hajlandók jelképes összegekkel Trumpot segíteni, akkor az azt jelenti, hogy hiába utasítja el a republikánus elit, a jelölt tömegbázisa széles. És szilárd is, mert ezek az adományozók valószínűleg novemberben is mellette lesznek, szinte függetlenül attól, hogy addig mi történik. Ez a bázis ugyanis nem észérvek, hanem sokkal inkább érzelmek alapján voksol.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!