szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

7,3 milliárd forintos veszteséggel zárta a tavasszal zárult üzleti évet a miskolci Takata, amelyet a nemzetközi légzsákbotrány is erősen megtépázott. A Takata ennek ellenére aktívan beruház, és növeli munkásai számát.

A kormány ötvenedik stratégiai partnere, a japán Takata komoly veszteséget termelt az előző üzleti évben – figyelt fel a Napi.hu a Céginfo.hu adataira.

A Takata Safety Systems Hungary Kft. a 2015 áprilisától 2016. márciusig tartó üzleti évben összesen 7,3 milliárd forintos mínusszal zárt. Az adott időszakban 14 milliárd nettó árbevétel és egymilliárdos céltartalék-feloldás mellett 16,2 milliárd forint anyagjellegű ráfordítást vitt el a cég, emellett 2,8 milliárdot fordítottak személyi költségekre. 1,4 milliárdos értékcsökkenést is kénytelenek voltak elkönyvelni, egyéb ráfordításaik pedig elérték az 1,9 milliárd forintot. A devizaárfolyam alakulása miatt további több mint egymilliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az autóipari beszállító.

Tőkehiányát a cég csak egy több mint 8 milliárd forintos tőkeemeléssel tudta kompenzálni, amihez 20 millió eurós hitelt vettek fel a Takata Europe GmbH-tól. Kötelezettségeik március végén 35 milliárd forintnál tartottak, követelésállományuk ehhez képest 4,2 milliárd forint volt.

Eközben a cég egyre több embert foglalkoztat, tavaly tavasszal még 400 fős volt az állomány, egy évvel később már 773, augusztusban pedig már 864 főt alkalmaztak. A vállalat részben ezzel is indokolja veszteségét, amellett, hogy a termelést most futtatják fel, és számos beruházást is végrehajtottak.

A légzsákbotrány

A Takatának erősen alátettek az elmúlt időszak autó-visszahívási botrányai, amelyek közül többet éppen a Takata légzsákok instabil robbanótöltetei idéztek elő. Több tízmillió autót hívtak eddig vissza a légzsákprobléma miatt.

Egyes légzsákok ugyanis olyan erővel fújódnak fel, hogy ütközés során szétrobbantják maguk körül a tárolórekeszeket, a törmeléket pedig az utastérbe lövik, ami miatt már 15 ember meghalt.

A Ford, a Honda, a Toyota és a Nissan már közölte, hogy a jövőben készülő modelljeikhez nem használják a Takata berendezéseit.

A Takata magyar leányvállalata helyett a cég európai kommunikációs ügynöksége reagált a fentiekre, de nem érdemben. Közölték: egyik üzemük eredményét sem szeretnék kommentálni. Annyi azonban kiderült a válaszukból, hogy igyekeznek megnyugtatni a befektetőket, és bizottságot is létrehoznak a helyzet kezelésére.

A világ eddigi legnagyobb visszahívási akcióját rendelték el

A jelenlegi számok szerint 34 millió autóban kell kicserélni a légzsákokat csak az Amerikai Egyesült Államokban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!