Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A 98-as oktánszámú benzin után újabb üzemanyagtípus, az E85-ös tűnik el a töltőállomásokról – írta a Magyar Idők.
A Mol által augusztus óta üzemeltetett és a következő egy évben átalakítandó Agip-kutakon október eleje óta már nem lehet E85-ös üzemanyagot tankolni – írta a Magyar Idők. A 173 töltőállomásból álló lánc volt a bioetanol-alapú üzemanyag legnagyobb hazai forgalmazója, az Eni Hungária Zrt. akvizíciója után viszont a Mol nem folytatja a termék értékesítését.
A Mol szerint az E85 nem része a Mol üzemanyag-portfóliójának, a termék iránti kereslet rendkívül speciális és évek óta folyamatosan csökken, ez az üzemanyagfajta rendeltetésszerűen csak kevés autóban használható. Felhívták a figyelmet arra, hogy a bioetanol kizárólagos használata mellett fennáll az üzemanyagrendszer károsodásának veszélye. Az E85-ös nem benzin, hanem alkohol, ezért másképp viselkedik például a vízzel, ami fokozott veszélyt jelenthet az autó élettartamára nézve a társaság szerint.
A kereslet csökkenését alátámasztja a NAV statisztikája. Idén júniusban összesen mintegy 40 ezer liter bioetanolt tankoltak az autósok, míg az üzemanyag fénykorában, 2010 júliusában a 4,42 millió litert is elérte a forgalma. Hat évvel ezelőtt összesen 36 millió liter fogyott az E85-ből. Vélhetően az elhanyagolható mértékű értékesítés miatt állította le a közelmúltban a szabadegyházi Hungrana Kft. is a bioetanol gyártását. A lapunk megkeresésére nem reagáló társaság az Agip-hálózat mellett az Oil! és az Avia kútjait is ellátta.
Kovács-Gajdács János, a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője a lapnak azt mondta, az üzemanyag népszerűségének hanyatlását a termék jövedéki adójának emelése indította el 2011 végén. Akkortól literenként 90 forinttal nőtt a bioetanol ára, így erősen csökkent a termék versenyképessége a benzinnel szemben. Emellett időközben nagyot zuhant a hagyományos üzemanyagok ára, ma már elhanyagolható a két termék közti árkülönbség.
Hozzátette, szomorú fejleménynek tartják a környezetbarát üzemanyag kiszorulását a piacról, bár még ma is több ezer autós használná a terméket. A ralisportban különösen népszerű az E85, mivel a versenybenzin árának kevesebb mint felét kell fizetni literjéért.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A világ legnagyobb húsipari cége, a brazil JBS a New York-i tőzsdére lépett, hogy finanszírozza a további növekedését. A zilált múltú vállalatot rendre megtalálják környezetvédők, politikusok és piacfelügyeletek.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
„Elértük a határt, szürkeségben mi vagyunk élen” – énekli Zentai Márk, aki a Mörk leállása óta szólóban zenél. Az új dal címe Szabadon, és a részben a Pride felvonuláson forgatott klipje a HVG-n látható először.
A „jogosulatlan” kriptováltás bekerült a Btk-ba, azonnali hatállyal leállították.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.
Néhány szón, gesztuson múlt 1990-ben, hogy nem borította el Erdélyt az erőszak.