Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","shortLead":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","id":"20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03.jpg","index":0,"item":"a63e5698-5406-452a-8e40-919a391571b0","keywords":null,"link":"/kultura/20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","timestamp":"2025. február. 18. 08:16","title":"Nácinak és fasisztának nevezte Giorgia Melonit, most vádat emeltek a brit rocksztár ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább a figyelem középpontjába kerül mind a fogyasztók, mind a hatóságok részéről. A gyógynövények hatásosságáról és biztonságáról szóló tudományos viták kapcsán a legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy míg a gyógyszerként forgalmazott készítmények szigorú minőségellenőrzésen esnek át, addig az étrend-kiegészítők területén erre vonatkozó előírások nincsenek.","shortLead":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább...","id":"20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e.jpg","index":0,"item":"43d1147e-27c6-442a-bba4-f37bb76c815a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Óvatosan a gyógynövényekkel is – nem mindegy, milyen készítményt választunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igen borús forgatókönyvet vázolt fel a Die Zeitnak Frank Sauer.","shortLead":"Igen borús forgatókönyvet vázolt fel a Die Zeitnak Frank Sauer.","id":"20250218_lapszemle-die-zeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20.jpg","index":0,"item":"c3290164-657b-4b9d-905f-93492caea4be","keywords":null,"link":"/360/20250218_lapszemle-die-zeit","timestamp":"2025. február. 18. 07:30","title":"Német biztonságpolitikai szakértők: Baljós idők járnak Európára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online közösségi platform, a Reddit fórumrendszer is rálép a fizetőfalas útra.","shortLead":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online...","id":"20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e.jpg","index":0,"item":"99ab6989-6da2-41d3-b6b8-f7a1ffcfa702","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","timestamp":"2025. február. 17. 13:03","title":"Fizetős lesz a Reddit egy része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe7116ac-aaa3-4248-a891-5e6620002fa1","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az állam eddig finanszírozta a stadion üzemeltetését, idén azonban egyelőre még nem született döntés erről, az önkormányzat pedig nem akarja kifizetni a bérleti díjat.","shortLead":"Az állam eddig finanszírozta a stadion üzemeltetését, idén azonban egyelőre még nem született döntés erről...","id":"20250217_szombathely-haladas-stadion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe7116ac-aaa3-4248-a891-5e6620002fa1.jpg","index":0,"item":"bbceb133-5f5d-4048-b321-fee51b7be62b","keywords":null,"link":"/sport/20250217_szombathely-haladas-stadion","timestamp":"2025. február. 17. 16:22","title":"A 15 milliárdos stadion helyett az árnyékában fekvő edzőpályán játszhat tavasszal a Haladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56ff54b1-ae82-4e18-bdae-06b2f150ba76","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Nem érti, mit miért tesz az amerikai elnök? Itt egy magyarázat az ámokfutásra, amely dominálta a müncheni biztonsági konferenciát. A játékban fontos bábu Orbán és a többi szélsőjobbos politikus. Nem véletlen, hogy az amerikai alelnök a szólásszabadságot védve a fasiszta erők terjedését támogatja.","shortLead":"Nem érti, mit miért tesz az amerikai elnök? Itt egy magyarázat az ámokfutásra, amely dominálta a müncheni biztonsági...","id":"20250217_Kaosz-van-Europaban-trump-washington-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56ff54b1-ae82-4e18-bdae-06b2f150ba76.jpg","index":0,"item":"796bd523-f2f1-4f24-a0e3-ceb77eb882d2","keywords":null,"link":"/360/20250217_Kaosz-van-Europaban-trump-washington-oroszorszag","timestamp":"2025. február. 17. 06:30","title":"Káosz van Európában, és nem véletlen: épp ez Trump célja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin. Tekintettek rá drága terméket kiváltó megmentőként, aztán a drága termék pusztítandó hamisítványaként. Egy időben méltatták azért, hogy egészséges, aztán az volt vele a baj, hogy nem, mostanában pedig mentes és fenntartható alternatívaként tálalják a gyártók. Most, hogy a margarin oldalán Gordon Ramsay-t állította versenybe egy cég, mi sem maradhattunk ki, és megnéztük: vajon tényleg össze lehet keverni a margarint a vajjal? És előállítható otthon, pálmaolaj és mindenféle adalékok nélkül?","shortLead":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin...","id":"20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac.jpg","index":0,"item":"db4fcb13-df12-4c81-a454-c500c310b139","keywords":null,"link":"/360/20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","timestamp":"2025. február. 17. 19:30","title":"Ha Gordon Ramsay megszerette, nekünk is jó lesz? Az áldott és átkozott margarin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56d26a8f-23ce-4b5c-9a17-511a01ec86af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bekerült a Guinness-rekordok könyvébe két harmadéves egyetemista – azzal, hogy 84 percen át lebegtettek, és tartottak „életben” egy szappanbuburékot. Bár ez nem tűnik nagy durranásnak, de a tudományban ez fontos lehet.","shortLead":"Bekerült a Guinness-rekordok könyvébe két harmadéves egyetemista – azzal, hogy 84 percen át lebegtettek, és tartottak...","id":"20250218_szappanbuborek-lebegtetes-guinness-rekord-84-perc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56d26a8f-23ce-4b5c-9a17-511a01ec86af.jpg","index":0,"item":"9c328fbe-b423-40ff-b020-fb8712ce002b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_szappanbuborek-lebegtetes-guinness-rekord-84-perc","timestamp":"2025. február. 18. 15:03","title":"Guinness-rekord: 84 percen át lebegtetett egy szappanbuborékot két egyetemista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatalmi rögtönzés: miért a legatyásított főváros tolja Orbánék buszos vízióját?
Muck Tibor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egyelőre nemigen létező hazai buszok vásárlására biztat a kormány. A frissen bejelentett buszgyártási stratégiára máris a hatalmi rögtönzés árnyéka vetül. A budapesti metrópótlás körüli huzakodás közepette kiderült: tovább késik a piacnyitás a vidéki buszközlekedésben.
Ismét nemzeti autóbuszgyártási stratégia körül ügyködik a kormány. Mondhatni, ideje volt már, hiszen a négy éve meghirdetett hasonló program is látványos kudarccal zárult. Bár a friss akciótervről hivatalosan még semmit se tudni, a kettő között máris látszik egy közös vonás: akkor is, most is egy-egy véletlen egybeesés szolgáltatta az apropót a látványos nekiveselkedéshez.
Négy éve azon alapult az úgynevezett stratégia, hogy a magánnyugdíjpénztárak vagyonának államosításával a valaha buszokat is gyártó, ám ezzel igen gyorsan felhagyó Rába részvényeinek 73,7 százaléka is a kormány ölébe hullott. Most pedig a budapesti M3-as metró rekonstrukciója kapcsán merült fel az ötlet.
A két és fél–három évig tartó, föld alatti felújítás idején a metrópótláshoz szükséges 150 csuklós beszerzésének már tavaly ősszel nekifutott a főváros. A tenderkiírás 75 darab komplett és ugyanennyi, a vásárló BKV által készre szerelendő jármű leszállítására szólt azzal, hogy utólag mindkét tétel megduplázható. A januári eredményhirdetés az első műfajban a lengyel Solaris ajánlatát találta a legjobbnak, a másik, úgynevezett PKD-konstrukcióban pedig a magyar Mabi-Busét. Ezek után eléggé meglepő módon máig folyik a huzakodás arról, hogy most akkor milyen buszt és melyikből hányat vásárolhat, illetve egyáltalán vásárolhat-e buszt a BKV.
Magyar buszok a Széll Kálmán téren. Nagy a huzakodás
A Fővárosi Közgyűlés februári, áprilisi, majd a kimondottan e célból összehívott múlt heti, immár rendkívüli ülésén is terítékre került az ügy. A képviselők asztalára tett előterjesztések mindhárom alkalommal más megoldást javasoltak (HVG, 2016. május 5.), aztán azokat is rendre visszavonták. A dokumentumokból csupán annyi rajzolódik ki, hogy a városvezetés az olcsóbb verziót pártolja, ez pedig – a dizájnváltásra készülő lengyel gyártó készletkisöprő akciójának köszönhetően – a piaci árnál jóval olcsóbban kínált Solarisok megvásárlását jelentené. A lengyel csuklósokért, amelyek darabját az Omnibusz szakblog szerint a tavaly Varsónak eladott 60 társukénál bő 20 százalékkal kedvezőbb áron ajánlják, még a „gyártásközi állapotban” lévő Mabi-buszoknál is kevesebbet kértek. A képlet egyszerű, de az engedelmes kormánypárti képviselők mindannyiszor zokszó nélkül elfogadták a döntés újabb meg újabb elhalasztását.
Hogy mi zajlik a háttérben, arra két dologból lehet következtetni. A kormánykedvenc Mabi-Bus sajtótájékoztatóinak sűrűsödéséből és Tarlós Istvánnak abból a múlt pénteki felvetéséből, hogy „ha a kormány magyar buszokat akar, akkor miért azt kérik, hogy szolgáltatást vásároljunk”. Külső szolgáltató – amilyen például a három éve vett Mercedes Citarókat is futtató VT-Arriva – megbízása a főpolgármester szerint mindenképpen drágább. Ráadásul tetemes időveszteséget is okozna, megint jócskán kitolva a metrórekonstrukció fél éve még idén nyárra ígért, azóta novemberre tolt kezdő időpontját.
Az a főpolgármesteri megfogalmazás viszont, hogy a kormány csupán „kér”, igencsak jóindulatú.
Két hete ugyanis visszavonták azt a tavaly decemberi kormánydöntést, amely 62,7 milliárd forint uniós hitel felvételét engedélyezte a fővárosnak, egyebek mellett az ominózus buszvásárlásra. Ennek a kormányzati mégsemnek a következménye az, hogy már csupán 110 csuklós vásárlásáról van szó, és arról, hogy a többi negyvenet a BKV majd a saját elaggott flottájából „kigazdálkodja”.
„A szolgáltatásvásárlást nem a miniszterelnök, és nem is Lázár János kancelláriaminiszter erőlteti” – jelentette ki múlt pénteken Tarlós, és bár ennél többet nem árult el, a legfrissebb közgyűlési előterjesztésből többé-kevésbé beazonosítható legalább az egyike azoknak, akik a szálakat mozgatják. „A kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot” – olvasható a dokumentumban. A nemzetgazdasági tárcát vezető Varga Mihály pedig többször is nyilvánosan lelkendezett a Mabi-Bus mögött álló Evopro-csoportról és a Magyarországon egyedüliként – aranyáron – elektromos buszokat gyártó Mabi fejlesztéseiről. Buzgalmában akár annak is lehet csipetnyi része, hogy az Evopro a Karcagról elszármazott politikus szűkebb pátriájába tartozó Mezőtúron működött egykori Ikarus-részleg maradékából nőtt ki.
A kormány kedvenc buszgyártója?
Arra a közkeletű feltételezésre, hogy a rejtélyes hátterű Evopro – illetve annak brnói tulajdonosa – mögött a jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás állna, nincs hozzáférhető bizonyíték. A gyanút azonban az a kormányzati vehemencia is táplálja, ami minden erővel meg akarja akadályozni a Solaris budapesti győzelmét. Az is igaz viszont, hogy ha van a kormánynak – a kedvenc útépítőjéhez vagy a kedvenc gázszerelőjéhez hasonlóan – kedvenc buszgyártója, akkor azt sokkal hatékonyabban is piachoz tudja juttatni, mint az öt és fél éves fővárosi Fidesz-uralom emblematikus beruházása, a metrórekonstrukció kockáztatásával.
A megyei jogú városok legtöbbjében – Debrecent, Miskolcot, Pécset és Kaposvárt kivéve – az állami Volán vállalatok végzik a helyi buszos szolgáltatást. Ezeknek a városoknak gyakorlatilag mindegyikében ugyancsak nagy szükség lenne a fővárosiakhoz hasonló új buszokra. Ezt, az egy budapestinél összességében sokkal nagyobb üzletet minden látványos perpatvar nélkül is a kedvenc szállítójának ítélhetné a kormány, hiszen a Volánok egytől egyig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő portfóliójába tartoznak. Ha tehát ennek ellenére vállalja a botrányt, annak más oka is lehet.
Messzire vezető kérdés, miért próbálják valakik a magyar gyártó győzelmét azzal összekötni, hogy egyáltalán ne is vehessen buszokat a BKV, hanem szolgáltatást kelljen vásárolnia a fővárosnak. Akár a metrórekonstrukció kínos késését is vállalva. A hazai gyártó gyámolítása és a szolgáltatásvásárlás ugyanis semmilyen módon nem függ össze: a BKV is vehetne magyar buszt, és a külső szolgáltató is külföldit. Ha a szolgáltatásvásárlást a magyar ipar jól „kommunikálható” támogatásaként próbálják eladni, arra nemigen kínálkozik más magyarázat, mint hogy az üzletet egy (vagy több) kivételezett vállalkozónak szánják. Hogy valóban így van-e, az persze legfeljebb utólag derül majd ki: akkor, amikor valaki tényleg megkaparintja a budapesti metrópótlóbizniszt. Vagy esetleg akkor se – ugyanúgy, ahogyan az Evopro tulajdonosi hátteréről is csak feltételezések állnak rendelkezésre.
Mintha a legatyásított főváros dolga lenne
A kormányzati eltökéltséget mindenesetre nem csak az időhúzás, majd az uniós hitelfelvétel lehetőségének korlátozása mutatja. A múlt héten a kormányszóvivő diszkréten elárulta a távirati irodának, hogy a kabinet elhatározta egy „nemzeti autóbuszgyártási stratégia” kidolgozását, és úgymond azt „kérte”, hogy „a főváros vegye figyelembe ezt a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő fontosságú szándékot”.
Mintha valóban a legatyásított főváros dolga lenne a kormányzat bármely iparpolitikai ötletének a támogatása, azon az áron is, hogy ez hátrányos számára.
A négy évvel ezelőtt meghirdetett, azóta hivatalosan is holtnak nyilvánított előző kormányzati buszstratégiának az volt a leglátványosabb eredménye, hogy miután a fejlesztési tárca a Volánbusznak ítélte a fővárosi agglomerációba kijáró kék buszok közlekedtetését, a vállalat 61 darab, egyetlen győri alkatrészt sem tartalmazó Volvo csuklóst vásárolt. Hogy mi ebben a nemzeti? Az, hogy a két éve forgalomba állított – és éppen Lengyelországban készült – Volvók beszerzését a nemzeti buszgyártónak kikiáltott győri futóműgyártó intézte, amely ennek emlékére a „delivered by Rába” (a Rába szállította) feliratot biggyesztette a járművek fenekére.
A most bejelentett új nemzeti stratégiára ugyanígy a hatalmi rögtönzés árnyéka vetül. Pedig ha nem a kormány–Budapest huzakodás egyik meneteként bukkant volna fel az ötlet, akár még bízni is lehetne a stratégiaalkotók hozzáértésében. E mellett szól, hogy a feladatot a Varga-féle tárca gazdaságfejlesztésért felelős államtitkárára, Lepsényi Istvánra szignálták, aki az esztergomi Suzuki, majd a kecskeméti Knorr-Bremse egykori első embereként kétségbevonhatatlanul ért a járműiparhoz – más kérdés, hogy ezt a szakértelmét kormányzati kinevezése előtt a Mabi-Bus felügyelőbizottságának tagjaként is kamatoztatta.
Államtitkársága mindenesetre, korrekt módon, máris felvette a kapcsolatot a győri Kravtexszel is, a másik hazai buszgyártóval. Ha egészen pontosak akarunk lenni: pillanatnyilag az egyetlen igazi hazai gyártóval, amelynek könnyű, ezért alacsony fogyasztású Credo buszaiból több mint ezer szolgál a Volánoknál. És amelynek gyárudvarán, a Volán-beszerzések szigorú korlátozása miatt, legalább másfél száz kész autóbusz sorakozik.
Közben, a budapesti metrópótlás bő negyedévig tartó hatékony hátráltatása után, a kormányzat is „felfedezte” az egyre öregebb buszflottával szolgáltató Volán vállalatokat. Éppen ideje volt – ennél csak az lett volna jobb, ha nem avatkozik bele újra meg újra önkényesen és ötletszerűen a dolgokba. Ha nem tiltja, majd nehezíti éveken át a termelőeszközeik megújítását, hogy aztán az utolsó pillanatban, egyik napról a másikra akkora beszerzések kényszerével találják szembe magukat, amelyek kielégítésére a Lázár múlt csütörtöki bejelentése szerint „a nemzeti ipar zászlóshajójává” fejlesztendő hazai buszgyártás egyelőre nem képes.
És persze az is kérdés, hogy érdemes-e beruházniuk az iparág szereplőinek egy olyan kormány úgynevezett stratégiájára alapozva, amely egyik pillanatban ezt mondja, másik pillanatban az ellenkezőjét. Már persze ha, például a jegybankelnök rokonaként, nem ápolnak kivételesen szoros kapcsolatot a döntéshozókkal.
Miben előzte meg a korát, miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében a 200 éve született Jókai Mór?