Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726","c_author":"HVG","category":"360","description":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","shortLead":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","id":"20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726.jpg","index":0,"item":"e7212e35-0caa-425d-afa4-82f1d7838758","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","timestamp":"2025. május. 15. 13:32","title":"„Lehetséges egy új baloldali egység, de annak fullosnak kell lennie”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Bár munkatársunk kicsit előreszaladt, amikor a jelenleg még csak törvényjavaslat formájában létező átvilágítási törvény szellemében az alábbi feljelentését megfogalmazta, írását – amit konspiratív módon megszereztünk mint közérdekű információt – annak ellenére tesszük közzé, hogy annak tartalmától természetesen elhatárolódunk.","shortLead":"Bár munkatársunk kicsit előreszaladt, amikor a jelenleg még csak törvényjavaslat formájában létező átvilágítási törvény...","id":"20250515_Dobszay-Janos_Feljelentettem-Leot-a-Szuverenitasvedelemnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f.jpg","index":0,"item":"6a1474a9-6d55-43be-84d7-eb71989d3a1f","keywords":null,"link":"/360/20250515_Dobszay-Janos_Feljelentettem-Leot-a-Szuverenitasvedelemnel","timestamp":"2025. május. 15. 10:39","title":"Dobszay János: Feljelentettem Leót a szuverenitásvédelemnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8086ab0e-1d8d-4e70-b27a-296d7d7dad06","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt is közölte, hogy a balesetéből nem sok mindenre emlékszik. ","shortLead":"Azt is közölte, hogy a balesetéből nem sok mindenre emlékszik. ","id":"20250514_Attol-hogy-ittam-meg-jol-vezetek-mondta-egy-no-a-rendoroknek-miutan-karambolozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8086ab0e-1d8d-4e70-b27a-296d7d7dad06.jpg","index":0,"item":"a18681fb-eb86-4b47-bbd8-877db968d496","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Attol-hogy-ittam-meg-jol-vezetek-mondta-egy-no-a-rendoroknek-miutan-karambolozott","timestamp":"2025. május. 14. 08:59","title":"Attól, hogy ittam, még jól vezetek – mondta egy nő a rendőröknek, miután karambolozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416cd98c-f3f7-4905-8ee4-bd77cebcd08a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az emberi és a természeti tevékenység egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy jelentős a talajsüllyedés mértéke sok amerikai városban.","shortLead":"Az emberi és a természeti tevékenység egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy jelentős a talajsüllyedés mértéke sok amerikai...","id":"20250515_egyesult-allamok-sullyedo-varosok-vizszint-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416cd98c-f3f7-4905-8ee4-bd77cebcd08a.jpg","index":0,"item":"2c50f368-df6d-45fe-8267-4eb1e64ff303","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_egyesult-allamok-sullyedo-varosok-vizszint-usa","timestamp":"2025. május. 15. 08:03","title":"Ijesztően gyorsan süllyed 28 amerikai nagyváros, bajban New York, Las Vegas és Los Angeles is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a0dfe7-eb4d-4dfc-8cb9-e1bef126026d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hasznos új funkciót kapnak az Apple Music előfizetői: megszokott dallamok áthangolt változatai segítségével pihenhetnek jobban, vagy akár egy nyári zivatar hangjai is segíthetnek a könnyebb elalvásban.","shortLead":"Hasznos új funkciót kapnak az Apple Music előfizetői: megszokott dallamok áthangolt változatai segítségével pihenhetnek...","id":"20250515_apple-music-ujdonsag-sound-therapy-streaming","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a0dfe7-eb4d-4dfc-8cb9-e1bef126026d.jpg","index":0,"item":"543a5367-f031-4d9e-8e05-fe59c87d6d6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_apple-music-ujdonsag-sound-therapy-streaming","timestamp":"2025. május. 15. 19:03","title":"Hangolódjon rá: terápiás újdonságot mutatott be az Apple, segít relaxálni, fókuszálni és elaludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Ha elfogadják a parlament honlapjára felkerült tervezetet, akkor a Szuverenitásvédelmi Hivatal gyakorlatilag bármilyen vállalatra vagy szervezetre rásütheti: sérti Magyarország szuverenitását. Ennek alapján pedig jelentős szankciókat lehet majd alkalmazni” – kommentálta a HVG-nek a kormány által „átláthatósági törvénynek” nevezett jogszabálytervezetet Stánicz Péter alkotmányjogász. Szerinte nem világos, hogy pontosan milyen cselekedetet büntetnek majd. Éppen ezért várhatóan dermesztő hatása lesz a törvénynek, sokan ugyanis inkább „visszafogják” magukat, csak hogy elkerüljék a büntetés lehetőségét is. ","shortLead":"„Ha elfogadják a parlament honlapjára felkerült tervezetet, akkor a Szuverenitásvédelmi Hivatal gyakorlatilag bármilyen...","id":"20250514_Alkotmanyjogasz-Dermeszto-hatasa-lenne-a-kormany-torvenytervezetenek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab.jpg","index":0,"item":"e23fd43e-a214-448f-af9b-fd1328d0c950","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Alkotmanyjogasz-Dermeszto-hatasa-lenne-a-kormany-torvenytervezetenek-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 16:42","title":"Alkotmányjogász: Dermesztő hatása lenne a kormány törvénytervezetének, és lényegében bárkit érinthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","shortLead":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","id":"20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2.jpg","index":0,"item":"5f706af0-11cc-4702-a2f4-2b4951273ee2","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","timestamp":"2025. május. 15. 11:08","title":"Dobrev Klára az egyetlen jelölt a DK elnöki posztjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4dc7af9-f7df-4cb8-bf67-7c22bbd79c36","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A megjelenése szokatlan, de eddigi megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy nincs komolyabb baja.","shortLead":"A megjelenése szokatlan, de eddigi megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy nincs komolyabb baja.","id":"20250515_Capa-uszkal-a-trieszti-kikotoben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4dc7af9-f7df-4cb8-bf67-7c22bbd79c36.jpg","index":0,"item":"e79e6efc-8eab-41b0-aab6-267cfc4dd52d","keywords":null,"link":"/elet/20250515_Capa-uszkal-a-trieszti-kikotoben","timestamp":"2025. május. 15. 07:28","title":"Cápa úszkált a trieszti kikötőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatalmi rögtönzés: miért a legatyásított főváros tolja Orbánék buszos vízióját?
Muck Tibor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egyelőre nemigen létező hazai buszok vásárlására biztat a kormány. A frissen bejelentett buszgyártási stratégiára máris a hatalmi rögtönzés árnyéka vetül. A budapesti metrópótlás körüli huzakodás közepette kiderült: tovább késik a piacnyitás a vidéki buszközlekedésben.
Ismét nemzeti autóbuszgyártási stratégia körül ügyködik a kormány. Mondhatni, ideje volt már, hiszen a négy éve meghirdetett hasonló program is látványos kudarccal zárult. Bár a friss akciótervről hivatalosan még semmit se tudni, a kettő között máris látszik egy közös vonás: akkor is, most is egy-egy véletlen egybeesés szolgáltatta az apropót a látványos nekiveselkedéshez.
Négy éve azon alapult az úgynevezett stratégia, hogy a magánnyugdíjpénztárak vagyonának államosításával a valaha buszokat is gyártó, ám ezzel igen gyorsan felhagyó Rába részvényeinek 73,7 százaléka is a kormány ölébe hullott. Most pedig a budapesti M3-as metró rekonstrukciója kapcsán merült fel az ötlet.
A két és fél–három évig tartó, föld alatti felújítás idején a metrópótláshoz szükséges 150 csuklós beszerzésének már tavaly ősszel nekifutott a főváros. A tenderkiírás 75 darab komplett és ugyanennyi, a vásárló BKV által készre szerelendő jármű leszállítására szólt azzal, hogy utólag mindkét tétel megduplázható. A januári eredményhirdetés az első műfajban a lengyel Solaris ajánlatát találta a legjobbnak, a másik, úgynevezett PKD-konstrukcióban pedig a magyar Mabi-Busét. Ezek után eléggé meglepő módon máig folyik a huzakodás arról, hogy most akkor milyen buszt és melyikből hányat vásárolhat, illetve egyáltalán vásárolhat-e buszt a BKV.
Magyar buszok a Széll Kálmán téren. Nagy a huzakodás
A Fővárosi Közgyűlés februári, áprilisi, majd a kimondottan e célból összehívott múlt heti, immár rendkívüli ülésén is terítékre került az ügy. A képviselők asztalára tett előterjesztések mindhárom alkalommal más megoldást javasoltak (HVG, 2016. május 5.), aztán azokat is rendre visszavonták. A dokumentumokból csupán annyi rajzolódik ki, hogy a városvezetés az olcsóbb verziót pártolja, ez pedig – a dizájnváltásra készülő lengyel gyártó készletkisöprő akciójának köszönhetően – a piaci árnál jóval olcsóbban kínált Solarisok megvásárlását jelentené. A lengyel csuklósokért, amelyek darabját az Omnibusz szakblog szerint a tavaly Varsónak eladott 60 társukénál bő 20 százalékkal kedvezőbb áron ajánlják, még a „gyártásközi állapotban” lévő Mabi-buszoknál is kevesebbet kértek. A képlet egyszerű, de az engedelmes kormánypárti képviselők mindannyiszor zokszó nélkül elfogadták a döntés újabb meg újabb elhalasztását.
Hogy mi zajlik a háttérben, arra két dologból lehet következtetni. A kormánykedvenc Mabi-Bus sajtótájékoztatóinak sűrűsödéséből és Tarlós Istvánnak abból a múlt pénteki felvetéséből, hogy „ha a kormány magyar buszokat akar, akkor miért azt kérik, hogy szolgáltatást vásároljunk”. Külső szolgáltató – amilyen például a három éve vett Mercedes Citarókat is futtató VT-Arriva – megbízása a főpolgármester szerint mindenképpen drágább. Ráadásul tetemes időveszteséget is okozna, megint jócskán kitolva a metrórekonstrukció fél éve még idén nyárra ígért, azóta novemberre tolt kezdő időpontját.
Az a főpolgármesteri megfogalmazás viszont, hogy a kormány csupán „kér”, igencsak jóindulatú.
Két hete ugyanis visszavonták azt a tavaly decemberi kormánydöntést, amely 62,7 milliárd forint uniós hitel felvételét engedélyezte a fővárosnak, egyebek mellett az ominózus buszvásárlásra. Ennek a kormányzati mégsemnek a következménye az, hogy már csupán 110 csuklós vásárlásáról van szó, és arról, hogy a többi negyvenet a BKV majd a saját elaggott flottájából „kigazdálkodja”.
„A szolgáltatásvásárlást nem a miniszterelnök, és nem is Lázár János kancelláriaminiszter erőlteti” – jelentette ki múlt pénteken Tarlós, és bár ennél többet nem árult el, a legfrissebb közgyűlési előterjesztésből többé-kevésbé beazonosítható legalább az egyike azoknak, akik a szálakat mozgatják. „A kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot” – olvasható a dokumentumban. A nemzetgazdasági tárcát vezető Varga Mihály pedig többször is nyilvánosan lelkendezett a Mabi-Bus mögött álló Evopro-csoportról és a Magyarországon egyedüliként – aranyáron – elektromos buszokat gyártó Mabi fejlesztéseiről. Buzgalmában akár annak is lehet csipetnyi része, hogy az Evopro a Karcagról elszármazott politikus szűkebb pátriájába tartozó Mezőtúron működött egykori Ikarus-részleg maradékából nőtt ki.
A kormány kedvenc buszgyártója?
Arra a közkeletű feltételezésre, hogy a rejtélyes hátterű Evopro – illetve annak brnói tulajdonosa – mögött a jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás állna, nincs hozzáférhető bizonyíték. A gyanút azonban az a kormányzati vehemencia is táplálja, ami minden erővel meg akarja akadályozni a Solaris budapesti győzelmét. Az is igaz viszont, hogy ha van a kormánynak – a kedvenc útépítőjéhez vagy a kedvenc gázszerelőjéhez hasonlóan – kedvenc buszgyártója, akkor azt sokkal hatékonyabban is piachoz tudja juttatni, mint az öt és fél éves fővárosi Fidesz-uralom emblematikus beruházása, a metrórekonstrukció kockáztatásával.
A megyei jogú városok legtöbbjében – Debrecent, Miskolcot, Pécset és Kaposvárt kivéve – az állami Volán vállalatok végzik a helyi buszos szolgáltatást. Ezeknek a városoknak gyakorlatilag mindegyikében ugyancsak nagy szükség lenne a fővárosiakhoz hasonló új buszokra. Ezt, az egy budapestinél összességében sokkal nagyobb üzletet minden látványos perpatvar nélkül is a kedvenc szállítójának ítélhetné a kormány, hiszen a Volánok egytől egyig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő portfóliójába tartoznak. Ha tehát ennek ellenére vállalja a botrányt, annak más oka is lehet.
Messzire vezető kérdés, miért próbálják valakik a magyar gyártó győzelmét azzal összekötni, hogy egyáltalán ne is vehessen buszokat a BKV, hanem szolgáltatást kelljen vásárolnia a fővárosnak. Akár a metrórekonstrukció kínos késését is vállalva. A hazai gyártó gyámolítása és a szolgáltatásvásárlás ugyanis semmilyen módon nem függ össze: a BKV is vehetne magyar buszt, és a külső szolgáltató is külföldit. Ha a szolgáltatásvásárlást a magyar ipar jól „kommunikálható” támogatásaként próbálják eladni, arra nemigen kínálkozik más magyarázat, mint hogy az üzletet egy (vagy több) kivételezett vállalkozónak szánják. Hogy valóban így van-e, az persze legfeljebb utólag derül majd ki: akkor, amikor valaki tényleg megkaparintja a budapesti metrópótlóbizniszt. Vagy esetleg akkor se – ugyanúgy, ahogyan az Evopro tulajdonosi hátteréről is csak feltételezések állnak rendelkezésre.
Mintha a legatyásított főváros dolga lenne
A kormányzati eltökéltséget mindenesetre nem csak az időhúzás, majd az uniós hitelfelvétel lehetőségének korlátozása mutatja. A múlt héten a kormányszóvivő diszkréten elárulta a távirati irodának, hogy a kabinet elhatározta egy „nemzeti autóbuszgyártási stratégia” kidolgozását, és úgymond azt „kérte”, hogy „a főváros vegye figyelembe ezt a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő fontosságú szándékot”.
Mintha valóban a legatyásított főváros dolga lenne a kormányzat bármely iparpolitikai ötletének a támogatása, azon az áron is, hogy ez hátrányos számára.
A négy évvel ezelőtt meghirdetett, azóta hivatalosan is holtnak nyilvánított előző kormányzati buszstratégiának az volt a leglátványosabb eredménye, hogy miután a fejlesztési tárca a Volánbusznak ítélte a fővárosi agglomerációba kijáró kék buszok közlekedtetését, a vállalat 61 darab, egyetlen győri alkatrészt sem tartalmazó Volvo csuklóst vásárolt. Hogy mi ebben a nemzeti? Az, hogy a két éve forgalomba állított – és éppen Lengyelországban készült – Volvók beszerzését a nemzeti buszgyártónak kikiáltott győri futóműgyártó intézte, amely ennek emlékére a „delivered by Rába” (a Rába szállította) feliratot biggyesztette a járművek fenekére.
A most bejelentett új nemzeti stratégiára ugyanígy a hatalmi rögtönzés árnyéka vetül. Pedig ha nem a kormány–Budapest huzakodás egyik meneteként bukkant volna fel az ötlet, akár még bízni is lehetne a stratégiaalkotók hozzáértésében. E mellett szól, hogy a feladatot a Varga-féle tárca gazdaságfejlesztésért felelős államtitkárára, Lepsényi Istvánra szignálták, aki az esztergomi Suzuki, majd a kecskeméti Knorr-Bremse egykori első embereként kétségbevonhatatlanul ért a járműiparhoz – más kérdés, hogy ezt a szakértelmét kormányzati kinevezése előtt a Mabi-Bus felügyelőbizottságának tagjaként is kamatoztatta.
Államtitkársága mindenesetre, korrekt módon, máris felvette a kapcsolatot a győri Kravtexszel is, a másik hazai buszgyártóval. Ha egészen pontosak akarunk lenni: pillanatnyilag az egyetlen igazi hazai gyártóval, amelynek könnyű, ezért alacsony fogyasztású Credo buszaiból több mint ezer szolgál a Volánoknál. És amelynek gyárudvarán, a Volán-beszerzések szigorú korlátozása miatt, legalább másfél száz kész autóbusz sorakozik.
Közben, a budapesti metrópótlás bő negyedévig tartó hatékony hátráltatása után, a kormányzat is „felfedezte” az egyre öregebb buszflottával szolgáltató Volán vállalatokat. Éppen ideje volt – ennél csak az lett volna jobb, ha nem avatkozik bele újra meg újra önkényesen és ötletszerűen a dolgokba. Ha nem tiltja, majd nehezíti éveken át a termelőeszközeik megújítását, hogy aztán az utolsó pillanatban, egyik napról a másikra akkora beszerzések kényszerével találják szembe magukat, amelyek kielégítésére a Lázár múlt csütörtöki bejelentése szerint „a nemzeti ipar zászlóshajójává” fejlesztendő hazai buszgyártás egyelőre nem képes.
És persze az is kérdés, hogy érdemes-e beruházniuk az iparág szereplőinek egy olyan kormány úgynevezett stratégiájára alapozva, amely egyik pillanatban ezt mondja, másik pillanatban az ellenkezőjét. Már persze ha, például a jegybankelnök rokonaként, nem ápolnak kivételesen szoros kapcsolatot a döntéshozókkal.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.