szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Los Angelesben és környékén egyre többe kerül a tömegközlekedési hálózatok fenntartása, karbantartása. Ezért a régió vezetése úgy döntött, áruba bocsátja az állomások és a megállók nevét.

Egészen pontosan: valami olyasmivel próbálkoznak, ami például az élsport világában már régóta bevett szokás és jövedelemforrás: a névadási szponzorizációval. Az Emirates légitársaság 2 éve megvette az angol kupa névadó szponzori jogát, ezért a világ legrégebbi kupasorozata immár hivatalosan is az Emirates FA Cup nevet viseli. Így tehát hamarosan Los Angelesben is elfordulhat, hogy valaki a Google metróállomáson kiszállva, a Coca Cola buszmegállóból folytatja útját.

Egyedi előzmények már Amerikában is voltak. New Yorkban 2009-ben húsz évre eladták az egyik metróállomás névadási jogát a Barclays Banknak. Az Apple Chicagóban úgy adhatta a saját nevét egy nagy üzletközpontnak, hogy az odavezető közlekedési vonalak felújításába vastagon beszállt. Philadelphiában is vett már magának állomást az AT&T kommunikációs óriáscég. De vannak riasztó emlékek is. Houstonban az Enron vásárolt állomás névadási jogot. Aztán az utóbbi évek egyik legnagyobb gazdasági csalási botrányát produkálta és csődbe ment. Houston fel is bontotta a szponzori szerződést, de le kellett perkálnia az Enronnak 2 millió dollárt, mert a szerződés nem tartalmazott semmilyen „csalás elleni” klauzulát – írja a párizsi Le Figaro.

Ezért most Los Angeles nagyon óvatos: a leendő szerződések több pontban is rögzítik majd a „fair play” szabályokat. Ahogy a sportszergyártók a sportolókkal teszik, vagyis doppingolás esetén a kontraktus bánatpénz fizetése nélkül is felbontható. De Los Angeles arra is figyel majd, hogy ne lehessen vallási meggyőződést sértő neveket adni. Továbbá tilos lesz alkohol, illetve dohánymárkákról állomást elnevezni, és a pornográfiával kapcsolatba hozható vállalkozások sem szponzorálhatnak állomásokat. A közlekedési vállalatok sokmilliós rendszeres bevételekre számítanak a hosszú távú, de meghatározott időtartamú szerződésekből. Lesz miből mindenütt bevezetni a wi-fit, időben felújíthatják az utasok biztonságát és kényelmét szolgáló berendezéseket, műszaki eszközöket. A helyi sajtó által megkérdezett lakosok azonban nem túl lelkesek. Egyikük például azt mondta, nem szívesen szállna buszra vagy metróra azon az állomáson, amely mondjuk egy potencianövelő szer nevét viseli.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!