Szalai Anna
Szalai Anna
Tetszett a cikk?

Újabb fordulat ígérkezik a felújításra váró M3-as metró buszpótlásának ügyében. A Volánbusz hirtelen annyi buszt vett, mintha arra számítana, hogy szerepet kaphat a metrópótlásban, holott egyelőre nincs hír arról, hogy a főváros vagy a BKK ismét busztendert írna ki.

Az agglomerációs buszjáratokat üzemeltető Volánbusz Zrt. január közepén 180 darab új, városi közlekedésre tervezett csuklós busz vásárlásáról kötött adásvételi szerződést az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-vel. A Volánbusz nettó 85,4 millió forintot fizet a járművek darabjáért, a kontraktus összértéke így meghaladja a 15 milliárd forintot.

A megállapodás értelmében a buszokat 210 napon belül, azaz 2017. augusztus közepéig kell leszállítani. Különös egybeesésként éppen az M3-as metró felújítási munkájának várható kezdetére. (Feltéve, hogy az alagút kivitelezői tenderét második nekifutásra sikerül eredményesen lezárni.) Talán az sem véletlen, hogy a szerződésben jelzett Modulo M168D típus éppen megfelel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) metrópótlási tenderében rögzített műszaki elvárásainak. Így például alacsonypadlós. A Volánbusz egyébként a pályázati felhívásban kifejezetten az M3-as metróvonal felújításakor szükségessé váló buszos pótláshoz keresett járműveket. Aligha hihető, hogy a budapesti agglomerációban, illetve Pest megyében helyközi, számos településen (pl. Vác, Gödöllő) helyi szolgáltatást nyújtó Volánbusznak hirtelen ennyi új, városi csuklós buszra lenne szüksége. Sokkal valószínűbb, hogy a flotta előbb-utóbb Budapest utcáin tűnik majd fel. A fővárosi egyezséget vetíti előre az is, hogy a kontraktusba azt is belefoglalták: a szerződés hatálybalépésének nincs akadálya, a fedezet rendelkezésre áll.

Fülöp Máté

Mint ismeretes a 3-as metró pótlását eredetileg 150 darab csuklós busszal kívánta megoldani a fővárosi önkormányzat. (A Volánbusz húszszázalékos többletrendelése erős biztonsági tartaléknak tekinthető.) A BKK első nekifutásra saját buszokat vásárolt volna hitelből, de a kormány a formálódó nemzeti buszstratégiára hivatkozva megfúrta a beszerzést, majd belekergette a fővárost egy teljesen előnytelen szolgáltatásvásárlási tenderbe. (Nem segítette volna a BKV-flotta megújulását, ráadásul többe is került volna.) A budapesti önkormányzat engedelmesen kiírta a pályázatot, de így se tudott a kabinet kedvére tenni. Seszták Miklós fejlesztési miniszter a tender felfüggesztését kérte a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB), a rossz nyelvek szerint azért, mert nem az általa favorizált Volánbusz állt nyerésre. A BKK meg is vádolta befolyásolással a minisztert. A KDB végül megsemmisítette a tendert, mondván a BKK többször hibázott az eljárás során. Például nem írta bele a pályázatba, hogy buszsofőrt is kér-e a buszokra.

A BKK-nak így új tendert kellett volna kiírnia. A városvezetés azonban úgy döntött, hogy „saját erőből” oldja meg a metrópótlást részint a meglévő buszaival, részint a korábbi szerződésekben szereplő vételi opciók lehívásával. Szakipari hírek szerint ez meg is történt. Így ebben az évben összesen száznál is több új Mercedes, illetve MAN busz érkezik a VT-Arriva, illetve az Inter-Tan-ker flotta tagjaként. A városvezetést tehát vagy nem tájékoztatták a Volán terveiről, vagy kevesli a zömében szóló buszokból álló új flotta kapacitását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!