Mégis oszthatnak lapot a Volánbusznak a 3-as metró buszpótlásában?

Újabb fordulat ígérkezik a felújításra váró M3-as metró buszpótlásának ügyében. A Volánbusz hirtelen annyi buszt vett, mintha arra számítana, hogy szerepet kaphat a metrópótlásban, holott egyelőre nincs hír arról, hogy a főváros vagy a BKK ismét busztendert írna ki.

  • Szalai Anna Szalai Anna
Mégis oszthatnak lapot a Volánbusznak a 3-as metró buszpótlásában?

Az agglomerációs buszjáratokat üzemeltető Volánbusz Zrt. január közepén 180 darab új, városi közlekedésre tervezett csuklós busz vásárlásáról kötött adásvételi szerződést az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-vel. A Volánbusz nettó 85,4 millió forintot fizet a járművek darabjáért, a kontraktus összértéke így meghaladja a 15 milliárd forintot.

A megállapodás értelmében a buszokat 210 napon belül, azaz 2017. augusztus közepéig kell leszállítani. Különös egybeesésként éppen az M3-as metró felújítási munkájának várható kezdetére. (Feltéve, hogy az alagút kivitelezői tenderét második nekifutásra sikerül eredményesen lezárni.) Talán az sem véletlen, hogy a szerződésben jelzett Modulo M168D típus éppen megfelel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) metrópótlási tenderében rögzített műszaki elvárásainak. Így például alacsonypadlós. A Volánbusz egyébként a pályázati felhívásban kifejezetten az M3-as metróvonal felújításakor szükségessé váló buszos pótláshoz keresett járműveket. Aligha hihető, hogy a budapesti agglomerációban, illetve Pest megyében helyközi, számos településen (pl. Vác, Gödöllő) helyi szolgáltatást nyújtó Volánbusznak hirtelen ennyi új, városi csuklós buszra lenne szüksége. Sokkal valószínűbb, hogy a flotta előbb-utóbb Budapest utcáin tűnik majd fel. A fővárosi egyezséget vetíti előre az is, hogy a kontraktusba azt is belefoglalták: a szerződés hatálybalépésének nincs akadálya, a fedezet rendelkezésre áll.

Fülöp Máté

Mint ismeretes a 3-as metró pótlását eredetileg 150 darab csuklós busszal kívánta megoldani a fővárosi önkormányzat. (A Volánbusz húszszázalékos többletrendelése erős biztonsági tartaléknak tekinthető.) A BKK első nekifutásra saját buszokat vásárolt volna hitelből, de a kormány a formálódó nemzeti buszstratégiára hivatkozva megfúrta a beszerzést, majd belekergette a fővárost egy teljesen előnytelen szolgáltatásvásárlási tenderbe. (Nem segítette volna a BKV-flotta megújulását, ráadásul többe is került volna.) A budapesti önkormányzat engedelmesen kiírta a pályázatot, de így se tudott a kabinet kedvére tenni. Seszták Miklós fejlesztési miniszter a tender felfüggesztését kérte a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB), a rossz nyelvek szerint azért, mert nem az általa favorizált Volánbusz állt nyerésre. A BKK meg is vádolta befolyásolással a minisztert. A KDB végül megsemmisítette a tendert, mondván a BKK többször hibázott az eljárás során. Például nem írta bele a pályázatba, hogy buszsofőrt is kér-e a buszokra.

A BKK-nak így új tendert kellett volna kiírnia. A városvezetés azonban úgy döntött, hogy „saját erőből” oldja meg a metrópótlást részint a meglévő buszaival, részint a korábbi szerződésekben szereplő vételi opciók lehívásával. Szakipari hírek szerint ez meg is történt. Így ebben az évben összesen száznál is több új Mercedes, illetve MAN busz érkezik a VT-Arriva, illetve az Inter-Tan-ker flotta tagjaként. A városvezetést tehát vagy nem tájékoztatták a Volán terveiről, vagy kevesli a zömében szóló buszokból álló új flotta kapacitását.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek