szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Révész Máriusz kisvasútügyi kormánybiztos egy szakmai rendezvényen megjelölte azt az öt kisvasutat, amelynek felújítására pénzt adhatnak majd a közeljövőben – derül ki a Magyar Időkből. A hírek szerint tízmilliárd forint a keret, és az öt vasútvonal között nincs ott a felcsúti, amelyet szeretnének továbbépíteni Bicske felé.

Révész Máriusz kormánybiztos egy budapesti szakmai rendezvényen jelentette be, hogy a tavaly decemberben megszavazott tízmilliárdos keretből mely kisvasutak felújítására juthat pénz. Eredetileg 5,5 milliárdot akarta erre a célra fordítani, végül megduplázták az összeget – olvasható a lapban.

A pénzből elsősorban a miskolci LÁEV (Lillafüredi Állami Erdei Vasút), a gyöngyösi Mátravasút, a Királyréti Erdei Vasút, a Kemencei Erdei Múzeumvasút és a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút korszerűsítését szorgalmazzák.

A LÁEV-nek két vonala van: a fővonal Miskolctól Garadnáig 14 kilométer, a parasznyai szárnyvonal 16 kilométer hosszú. A Lillafüred–Garadna-vonalon a vonatok mindennap közlekednek, munkaszüneti napokon sűrűbb a menetrend.

Kismarosról a Szokolya határában lévő Királyrétig áprilistól októberig naponta közlekedik a királyréti kirándulóvasút. A 600 milliméter nyomközű vasútvonalat később bővítették a Kismaros–Duna-part-, Kismaros–Nógrádverőce- és a Királyrét–Bujdázó-szárnyvonalakkal.

A Gyöngyös és Mátrafüred között húzódó sínpályán márciusban és áprilisban hétvégenként, húsvéttól november elejéig naponta, míg a Lajosházán át a Szalajkaházhoz vezető vonalon márciustól novemberig hétvégéken, illetve június közepétől augusztus végéig hét közben is járnak a szerelvények. A lajosházi vonal egy újabb szakaszának visszaépítését befejezték, 2012 szeptembere óta már a Szalajka-házig járnak a szerelvények. A Mátravasúton menetrend szerinti vonatok is közlekednek, párnás, vagyis I. osztályú kocsival, ami a hazai kisvasutakon igazi különlegesség.

A Kemencei Erdei Múzeumvasút a Börzsöny északi részén található, Magyarország egyetlen, kizárólag önkéntes munkával működtetett kisvasútja.

A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi, ma is üzemelő kisvasútja: a Debrecenből induló vasút 16 kilométeren keresztül halad az erdős, pusztás tájakon.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Gazdaság

Az OLAF még nem vizsgálja Orbán falujának kisvasútját

Az Európai Csalásellenes Hivatal (OLAF) egyelőre nem indított eljárást a felcsúti kisvasút ügyében – értesült a Népszabadság. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne vizsgálhatnák hamarosan az uniós pénz felhasználásával végrehajtott beruházást – jegyzi meg a lap.