szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csatlakozni egy ismert franchise-hálózathoz nyilván kisebb üzleti kockázattal jár, mint a semmiből felépíteni egy márkát. De mennyibe kerül, ha valaki csatlakozni szeretne egy nagy márkához? A Pénzcentrum utánajárt.

Bejáratott márkanév, a marketing és reklámköltséget az anyacég fedezi, kész üzleti modell – ezekkel az előnyökkel számolhat, ha valaki betársul és franchise - üzletet nyit. Mindez persze nincs ingyen: le kell mondani a saját elképzelésekről, és persze a névhasználatért fizetni is kell.

Aki például BioHair fodrászszalont szeretne nyitni, annak összesen nagyjából 14-15 millió forintra van szüksége. Ebben benne van a franchise-díj, ami Budapesten 4 millió forint plusz áfa, vidéken 2,5 millió plusz áfa – ezt a csatlakozáskor kell fizetni – plusz fedezni kell egy 80-100 négyzetméteres üzlethelyiség kialakítását, a bérleti díjat, a kauciót, kellenek bútorok, recepciós pult, munkaruha.

Általában hat hónap egy üzlet felfutási ideje, ezért érdemes még 1-2 millió forint tartalékkal számolni, főleg vidéken, ahol esetleg még nem ismerik annyira a márkát. A fedezeti pont után – amikortól pluszosba fordul a működés – durván 500-800 ezer forint profitot hoz egy üzlet. Az első három évben havonta 27 ezer forint plusz áfát kell fizetni a partnereknek, majd a három év elteltével a következő öt évben ez az összeg 35 ezer forintra emelkedik.

„Általánosságban elmondható, hogy egy 3 gépes üzlet indítása nagyjából 15, egy 5 gépesé pedig 20 millió forint körüli tőkét igényel. Viszont ingyenes a belépés. Készülékenként havonta 20 ezer forintot kérünk, ez fix, nincs forgalom alapján történő plusz díj – ezt már a KiwiSun szolárium hálózat stratégiai vezetője, Klein Péter mondta a Pénzcentrumnak.

A gyerekeket programozni tanító Logiscool alapító-ügyvezetője szerint nagyjából 6-10 millió forint szükséges ahhoz, hogy valaki egy Logiscoolt indíthasson. Ebben az összegben már benne van a csatlakozási díj, a szükséges eszközpark, és minden egyéb. A tapasztalatok szerint általában 2 év alatt megtérül a beruházás” – tette hozzá az ügyvezető.

A Fornettinek ötféle franchise-partneri szerződése van, az eltérő méretű üzlethelyiségek miatt. A franchise-díjat egyszer kell megfizetni, a kisebb üzletek esetében ez 150 ezer forinttól elérhető, forgalom után nem kell fizetni. A műszaki berendezéseket lehet bérelni az anyagcégtől. Durván 3-4 millió forintra van szüksége egy vállalkozónak ahhoz, hogy Fornettit nyisson.

A nagy, külföldi multik franchise-feltételei jellemzően titkosak vagy egyedi megállapodásokat kötnek. A Magyar Franchise Szövetség legutóbbi felmérése szerint, jelenleg 350 franchise-hálózat működik Magyarországon, és hozzávetőlegesen 20 ezer átvevő partnerén keresztül 100 ezer főnek biztosít állandó munkahelyet.

Itt egy nagyon menőnek tűnő magyar franchise

Egy szegedi franchise is bekerült a világ 20 legígéretesebb koncepciói közé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!