szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egész Hollandia fuldoklik a közlekedési dugókban. Hiába a remek autópálya-hálózat, olyan sok az autós, és olyan kicsi az ország a 15 milliós népességhez képest, hogy csak körülményesen lehet közlekedni.

Különösen érvényes ez a nagyvárosokra és környékükre, például a világviszonylatban is hatalmas kikötővel rendelkező Rotterdamra, amely Hollandia gazdasági fővárosa. A rotterdami városi vezetés már 2010 óta kísérletezik egy módszerrel a forgalom csökkentésére. Ez nem a büntetésen vagy az elrettentésen, tehát például dugódíjon alapszik, hanem épp ellenkezőleg: fizetnek azoknak az autósoknak, akik a csúcsforgalmi időszakokban nem ülnek kocsiba. 

 Az EGIS nemzetközi közlekedési és vízgazdálkodási óriáscég holland leányvállalata, a BNV Mobility indította el a kezdeményezést. Kiderült, hogy ha csak 8-10 százalékkal csökken az autók száma a kritikus útvonalakon, a csúcsidőszakokban is folyamatos a közlekedés. Először 10 ezer autós vett részt a programban önkéntes alapon. Ha a kiemelt útvonalakat figyelő elektronikus rendszer nem regisztrálta rendszámukat, pénzjutalmat kaptak, vagy ingyenjegyet a tömegközlekedési eszközökre. Így egy a dugókat elkerülő autós havonta 120 euró jövedelemhez juthatott.

Héline Mikielski, a BNV Mobility projekt felelőse elmondta, hogy a rendszer bevált, és Rotterdam városa folytatja a dugókat elkerülő autósok jutalmazását. Mindez persze sok pénzébe kerül a városi kasszának. De a közlekedési dugók okozta gazdasági veszteségek nagyságrendileg sokkal nagyobbak. A rotterdami tapasztalatokat idéző párizsi Le Figaro emlékeztet arra, hogy a franciaországi felmérések szerint az elmúlt 15 évben 350 milliárd eurós kárt okoztak a közlekedési dugók Franciaországban. Az üzemanyag pazarlását és a késések okozta gazdasági veszteségeket vették csak számításba, de nem kalkuláltak a környezetszennyezés okozta kiadásokkal.

 A párizsi régióban is folynak már kísérletek a pozitív útdíj bevezetéséről. De a francia teszt csak sokkal kisebb dimenziókban zajlik, mint Hollandiában, ahol a rotterdami tapasztalatok alapján hamarosan sokkal szélesebb körben is alkalmazhatják az anyagi ösztönzést. Rövid távon viszonylag sokat költenek, de hosszú távon, amúgy apránként, holland módra, rendbe rakhatják a közúti közlekedést, és ezzel óriási gazdasági hasznot hozhatnak az országnak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A tanárok üdvözlik az iskolabezárást, de a szülőknek feladja a leckét a távoktatás

A tanárok üdvözlik az iskolabezárást, de a szülőknek feladja a leckét a távoktatás

Az oltással foglalkozik a South Park újabb egyórás különkiadása

Az oltással foglalkozik a South Park újabb egyórás különkiadása

500 ezertől több milliárd forintig veszítettek az önkormányzatok a hipa felezésével

500 ezertől több milliárd forintig veszítettek az önkormányzatok a hipa felezésével