Az agresszívnek mondható tulajdonszerzés célja, hogy szövetség jöjjön létre a két autógyártó között – közölték a Geely elnöke, Li Shufu szándékait jól ismerő források. Li célja a Mercedes-Benz márkát tulajdonló Daimlerrel kötendő stratégiai partnerség. Li szerint drámai átalakuláson megy át az autóipar, és ebben a kiélezett versenyben legfeljebb ketten vagy hárman maradnak talpon a mai riválisok közül. A Bloomberg hírügynökség szerint Li egy befektetési alapon keresztül birtokolja a Daimler-részvényeket.
Az elektromos és az önvezető autók piacán az amerikai Tesla, a Google és az Uber hatalmas kihívást jelent, Li pedig a technológiája miatt a Daimlerben látta meg a túlélés lehetőségét. A kínai menedzser a németek akkumulátorfejlesztéseit, az elektromos kocsik és teherautók terén elért eredményeit tartja ígéretesnek. Li egyúttal méltatta a Daimler nagysebességű internetkapcsolattal összefüggő kutatásait is, mert szerinte az autóipar számára a műholdalapú kommunikáció lesz a fontos.
Li már tavaly novemberben megkörnyékezte a Daimlert, amelytől azt kérte, hogy új részvényeket bocsásson ki. A németek azonban elutasították az ajánlatot. A kínaiak ezután dönthettek a papírok óvatos felvásárlása mellett. A pontosan 9,69 százalékos részesedés piaci értéke jelenleg 9 milliárd dollár.
A pakett megszerzése azonban alapvető kérdéseket vet fel a Reuters hírügynökség szerint. A Geely tulajdonosa hogyan volt képes ekkora arány megszerzésére anélkül, hogy nem értesítette a német tőzsdefelügyeletet a 3, majd az 5 százalékos tulajdonrész átlépéséről, ami pedig kötelezettsége lett volna?
A német társaság egyelőre úgy reagált, hogy örül egy új, hosszú távú befektetőnek, aki nagyra értékeli a Daimler innovatív erejét és potenciálját. A cég egyúttal méltatta Li Shufu hozzáértését és előrelátó gondolkodását.
A Geely és a Daimler közeledése aggasztja az AB Volvo svéd teherautógyártót, amelyben a kínaiak is érdekeltek. A Daimler ugyanis a világ egyik legnagyobb gyártója a közúti fuvarozó járműveknek, és a svédek attól félnek, hogy egy esetleges új konglomerátum versenyjogi akadályokba ütközik.
A Geely többek között a Volvo Cars tulajdonosa, 49,9 százalékos részesedéssel bír a Proton malaysiai autógyárban, és érdekelt a repülő autók fejlesztésére létrejött, kínai tulajdonban lévő, de az USA-ban bejegyzett Terrafugia startup cégben.