szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

7,5 millió forintos bírságot akasztottak a nyakukba, amiért különböző kedvezményekkel befolyásolták az ügyfeleket, hogy azok tovább használják hitelkártyájukat. Az MNB szerint a Budapest Bank ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

Az MNB megállapította, hogy a Budapest Bank a hitelkártya használatára ösztönző promóciója során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mivel a kedvezmények népszerűsítésével és elérhetőségével kapcsolatos megtévesztő gyakorlata alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat befolyásolja, akik így – korábbi elhatározásukat megváltoztatva – a hitelkártya megtartása és további használata mellett dönthettek.

Az MNB 7,5 millió forint bírsággal sújtotta a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-t a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabály megsértéséért – közölték. A bank a hitelkártyákhoz kapcsolódó ügyfélmegtartó és használatösztönző programjában ígért kedvezményeket nem, vagy késedelmesen írta jóvá, illetve megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával – s biztatta a hitelkártya további használatára – akik nem feleltek meg a kedvezmény feltételeinek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-nél (Budapest Bank), amelyben vizsgálta, hogy a bank hitelkártyáit érintő ügyfélmegtartó és használatösztönző programjának kereskedelmi gyakorlata megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabálynak (Fttv.).

Fazekas István

Mint írták, a 2014. június 19-től 2017. június 18-ig terjedő időszakot áttekintő jegybanki ellenőrzés megállapította, hogy a bank a hitelkártya-szerződésük megszüntetését kezdeményező ügyfeleket a kártya megtartására, további használatra ösztönző ajánlatokkal kereste meg. Ha a fogyasztó vállalta, hogy eláll felmondási szándékától, úgy a bank az ügyfélmegtartó program keretében – meghatározott kártyaforgalom teljesülése esetén – pénzvisszatérítést (pl. késedelmi díj, a vásárlási összeg meghatározott része), díjelengedést (pl. éves kártyadíj), illetve egyéb kedvezményeket biztosított számukra.

Az ellenőrzés ugyanakkor feltárta, hogy a bank több esetben nem vagy nem a vállalt összegben, illetve határidőn belül, számos alkalommal pedig csak panasztételt követően írta jóvá az ajánlatban szereplő kedvezményt, noha a fogyasztó a szükséges pénzügyi feltételeket teljesítette.

A bank emellett megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával, akik a kedvezmény feltételeinek a hirdetményben foglalt kitételek szerint nem feleltek meg

– írták.

Pixabay

A jogsértés miatt az MNB pénteken közzétett határozatában 7,5 millió forint bírságot szabott ki a Budapest Bankkal szemben, egyúttal kötelezte a vizsgált tevékenységét támogató folyamatainak és belső kontrolljainak olyan kialakítására, illetve megerősítésére, amely révén biztosítható, hogy – a fogyasztóvédelmi jogszabályokkal összhangban – ajánlataival csak az igénybevételre jogosult fogyasztókat keresse meg, továbbá a kedvezményeket a vállalt feltételek szerint teljesítse. A jegybank enyhítő körülményként értékelte, hogy a hitelintézet már az eljárás alatt megkezdte az ügyfélmegtartó program felülvizsgálatát, s az elmaradt kedvezmények jóváírását is – írták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!