szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A repülőterek közelében működő 5G antennák befolyásolhatják a radarokat, és így a pilóták elmérhetik a távolságot. Ebből katasztrófák lehetnek - figyelmeztette az USA légiforgalmi ellenőrzését a IATA, a nemzetközi légiforgalmi szervezet.

81 milliárd dollárt fizettek a hullámsávokért az 5G mobilszolgáltatók az Egyesült Államokban. A hullámsávok a 3,7-3,98 GHz közé esnek, és így túlságosan is közel vannak azokhoz, amelyeket a légiforgalom használ, vagyis a 4,2-4,4 GHz. Ezért interferencia jöhet létre, amely végzetessé válhat, ha a pilóta nem kap megfelelő információkat a le- és felszálláshoz.

Mi a helyzet Európában? Ott lassúbb frekvenciákat választottak, a 3,4-3,8 GHz-es sáv pedig távolabb esik a légiforgalom által használttól. Ezért aztán semmilyen problémát nem jeleztek sem az Európai Unióból, sem pedig Nagy Britanniából - írja a CNN portál.

A IATA viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a világon mindenütt, ahol az amerikai mintát követik ugyanilyen problémák állhatnak elő.

Francia szabályozás

Az 5G-rendszer azért is működik biztonságosan Franciaországban, mert figyelembe vették a légi közlekedés igényeit. Például csak olyan antennákat engedélyeznek a repülőterek közelében, amelyek nem veszélyeztethetik a légi forgalom információáramlását. Franciaországban azért tud problémamentesen együttműködni az 5G és a légiirányítás, mert pontosan szabályozva van, hogy az antennák milyen magasak lehetnek és milyen erővel sugározhatnak jeleket.

Mi van ezzel szemben az Egyesült Államokban? "Nem voltunk tisztában azzal, hogy a repülőterek közelében levő antennák jelkibocsátó erőssége a kétszerese annak, mint amit más országokban megszoktunk. Ráadásul az antennák függőlegesen állnak az USA-ban, nem enyhén dőlt pozícióban" - panaszkodott a CNN gazdasági rovatának az Emirates légitársaság elnöke, Tim Clark.

Az Emirates - a Lufthansához és a British Airwayshez hasonlóan - járatokat törölt emiatt az Egyesült Államokban. "Mi minden járatunkat felfüggesztjük, amíg nem tisztázódik a helyzet" - jelentette ki az Emirates elnöke. Az AT&T szóvivője az amerikai légi irányítási hatóság felelősségére mutat rá: "Csaknem 40 ország megcsinálta azt, ami az FAA-nek (Szövetségi Légügyi Hatóság) nem sikerült: biztonságosan működik egymás mellett az 5G-rendszer és a repülés. Mi sürgetjük, hogy mielőbb csinálják ezt meg az Egyesült Államokban is" - mondta a CNN gazdasági rovatának.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!