Az Ikea kivonulása fáj legjobban az oroszoknak

Egy, a témában készült felmérés alapján a többség úgy látja: Oroszország pótolni tudja a kivonult márkákat és termékeiket.

  • hvg.hu hvg.hu
Az Ikea kivonulása fáj legjobban az oroszoknak

Háború Ukrajnában

Több mint három éve tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.

Az orosz-ukrán háború kezdete óta több vállalat is felfüggesztette működését Oroszországban, nem egy pedig azonnali hatállyal ki is vonult az országból. Ebben a témában merült el jobban az Otkritje Bank, amely egy felmérést is végzett: arra voltak kíváncsiak, hogy melyik az a cég, amelyiknek a távozása a leginkább fáj az orosz lakosságnak.

Ez pedig az Ikea.

A felmérés eredménye szerint – amelyet az Index szerint a TASZSZ orosz állami hírügynökség tett közzé – a válaszadók 35 százaléka gondolja úgy, hogy Oroszország könnyen pótolni tudja a kivonult márkák áruit és szolgáltatásait sajátjával. További 24 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy soha nem is vette igénybe a kivonult cégek szolgáltatásait.

Egy másik érdekesség, hogy a megkérdezett oroszok csaknem 60 százaléka pozitívan nyilatkozott a távozásokkal kapcsolatban. A válaszadók 21 százaléka ugyanakkor negatívan reagált erre, és indokolatlan politikai döntésnek nevezte azt. További 20 százalékuk azzal magyarázta a negatív hozzáállását, hogy neki hiányozni fognak a távozó cégek árui.

A válaszadók 27 százaléka az Ikea kivonulását sajnálta a leginkább. Ezt követik az Adidas, az Apple, a Procter & Gamble és a Nestlé termékei és szolgáltatásai. A válaszadók 10-13 százaléka az oroszországi Asus, McDonald's, Sony, Coca-Cola, Volkswagen, Danone, Disney és L'Oréal együttműködési korlátozások miatt sajnálkozik.

A felmérésből kiderült az is, hogy a válaszadók többsége támogatja azon vállalkozások és üzletek államosítását, amelyek elhagyták Oroszországot. Közülük 47 százalék úgy véli, hogy az államosítás munkahelyeket ment meg.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.