szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A vasúti pálya, az átrakodók és az úthálózat sem megfelelő nagyobb mennyiségű gabona szállítására egy logisztikai szakember szerint.

Háború Ukrajnában
„Különleges katonai műveletnek” nevezett nyílt háborút indított Vlagyimir Putyin Ukrajna ellen. A harcok 2022 február óta tartanak, a Nyugat fegyverszállításokkal és gazdasági szankciókkal nehezíti az oroszok előrenyomulását. Cikksorozatunkban minden fejleményről beszámolunk.
Friss cikkek a témában

A háború miatt 20 millió tonna gabona ragadt Ukrajnában, amit el kellene szállítani, mielőtt beérik az új termés. Vásárhelyi Árpád logisztikai szakember szerint rövid számolás után kiderül, hogy vasúton és közúton nem lehet ennyi gabonát elszállítani – írja a Népszava.

Mindez azért került előtérbe, mert Nagy István agrárminiszter a múlt héten az ukrán gabona kivitelének felgyorsításáról tárgyalt Viktor Mikitával, a Kárpátalja megyei katonai közigazgatás vezetőjével, illetve Szijjártó Péter külügyminiszter júniusban az EU külügyminisztereinek júniusi luxemburgi találkozóján felajánlotta, hogy Ukrajna Magyarország területén keresztül exportálja a gabonáját.

Az ukrán gabonaexportról tárgyalt Kárpátalján Nagy István agrárminiszter

Közös cselekvési tervet készítenek elő.

Vásárhelyi szerint ennek azonban több akadálya is van. Mint elmondta, Odesszából korábban napi 6–10 teherhajó futott ki a blokád előtt, egyenként 30-35 vonat rakományával. Egy vonat legfeljebb 32 vagonból áll, egyetlen vonat kirakodásához több mint 32 kamiont kellene beállítani, 30 vonathoz csaknem ezret. „Az egy dolog, hogy nincs ennyi erre beállítható kamion, de út sincs, amelyen elférnének”. Ráadásul a szakember szerint a vasúttal se jobb a helyzet. Úgy látja, a magyar vasúti infrastruktúra fejlesztése több évtizedes elmaradással bír, a pályákat nem fejlesztették, sőt a karbantartás is elmaradt. Jelenleg az európai vasúti teherszállításból is hiányzik 170 ezer vagon ehhez – tette hozzá.

Ugyanúgy hiányoznak szerinte a megfelelő minőségű logisztikai központok, átrakó állomások is. A logisztikai szakember a Népszavának azt mondta, Fényeslitke új, az eltérő nyomtávú orosz-ukrajnai vasúti tehervagonok átrakodását is lehetővé tévő terminálja – ha át is adják – semmit nem old meg, hiszen az odavezető vasúti pálya nem elég nagy kapacitású a beharangozott 700 ezer–1 millió konténer oda és elszállítására. Úgy véli, maga a szám is túlzó, mert jelenleg a teljes magyar konténerszállítási kapacitás 800 ezer darab. Fényeslitkén ráadásul nincsenek gabonatárolók, így a nagy mennyiségben oda érkező ukrán gabonát nem lenne hová tenni a továbbszállításig – mondta Vásárhelyi Árpád.

Nagy István egyébként arról beszélt a múlt héten, hogy naponta mintegy négyezer tonna búza halad át az ukrán–magyar határon, ami a lehetőségek teljes kihasználásával megduplázható. Kis fejszámolás után kiderül, hogy egy hónapban ez a mennyiség is csak 240 ezer tonna, ami messze van a 20 millió tonnától. Igaz, hétfőn Bogdan Aurescu román külügyminiszter azt mondta, Románián 2,7 millió tonna ukrán gabona haladt át az elmúlt időszakban, ami szerinte a Kijev által exportált mennyiségnek a felét jelenti.

2,7 millió tonna ukrán gabonát exportáltak Románián keresztül

A román külügyminiszter szerint valamennyi EU-tagállamnak stratégiai fontosságú érdeke Ukrajna támogatása.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!