Jövő tavaszra csúszhat az első utalás, ha sikerül megegyezni az EU-s pénzekről

A helyreállítási források nagyjából 35, a kohéziós források körülbelül 40 százaléka lehet valós veszélyben.

  • hvg.hu hvg.hu
Jövő tavaszra csúszhat az első utalás, ha sikerül megegyezni az EU-s pénzekről

A 2021-2027-re vonatkozó hétéves költségvetésről és a helyreállítási alap forrásairól szóló tárgyalások még hónapokig is eltarthatnak, így lehet, hogy csak 2023 tavaszán jöhetnek az első utalások a Napi.hu-nak nyilatkozó brüsszeli szakemberek szerint.

Valódi veszélyben a helyreállítási források nagyjából 35, a kohéziós források körülbelül 40 százaléka lehet. Előbbiek teljes összege a hitelkeret nélkül az euró árfolyamától függően 2700-2800 milliárd forint, utóbbiaké pedig nagyjából 7800-8000 milliárd forintnyi forrást jelent – emlékeztet a lap.

A helyreállítási alapnál az EU a magyar tervekkel, vagyis a támogatandó feladatokkal és programokkal nem elégedett. A bizottság szerint azok nem felelnek meg a zöld- és a fenntarthatósági céloknak, más esetekben úgy látják, hogy egyszerűen állami támogatássá silányulnának a felhasznált pénzek. Jogi viták folynak arról, hogy mi férhet be a támogatási célok közé, de arról is, hogy például támogathatók-e az államtól kiszervezett szervezetek, ha azok tagjait a kormány tagjai nevezték még ki.

Miközben az uniós forrásokról alkudozik a magyar kormány, az EP a támogatások befagyasztását kéri két hét múlva

A Napi.hu brüsszeli forrásai szerint az egyik legproblémásabb terület a közbeszerzések rendszerének átalakítása, valamint a versenyjog érvényesülése Magyarországon.

A közbeszerzéseknél az EU szerint nagyon problémásak a több évre szóló „keretmegállapodások” és a meghívásos közbeszerzések, mert gyakoriak az indokolatlan költségmegugrások, és bár a többéves szerződésekben sok piaci szereplő vesz részt, de a bevételek nagy része ugyanazokhoz kerül. A lap forrásai szerint a meghívásos, vagyis egyszereplős tenderek aránya ugyan nem kiugró az uniós átlaghoz képest, de problémás, hogy a győzteseik egy szűk vállalkozói érdekkörökből kerülnek ki.

A Napi.hu-nak azt mondták a források, hogy olyan követelés nem érkezett Brüsszelből, hogy a magyar kormány csatlakozzon az Európai Ügyészséghez a forrásokért cserébe, mert még ha sokak szerint ez egyértelműen segítené is a vitás ügyek rendezését, önmagában ez sem jelentene garanciát, mert itt már a szabálytalanság következményeit lehet csak kezelni.

A lap forrásai fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy mind a magyar közéleti diskurzus, mind az Európai Parlamentben folyó politikai üzengetések távol állnak a valóságtól. Szerintük téves a vita magyarországi keretezése, mert nem akarják elverni a port Orbán Viktoron, és nem akarnak mindenképpen pénzeket megvonni Magyarországtól, az LMBTQI-ügyek beemelése pedig egy értelmetlen politikai pr-kampány. A megszólalók szerint abban a témában egyetlenegy kérés sem hangzott el a tárgyalások során. Kiemelték, hogy a forrásokról az EU részéről nem harcos ideológusok tárgyalnak, és a leveleket sem liberális aktivisták írják, ellenben az Európai Bizottság szakértői között van olyan, aki kifejezetten szimpatizál a magyar kormány ukrajnai háborúban felvett álláspontjával, és kritikus az uniós szankciókkal szemben.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Egy év alatt jelentősen romlott Orbán Viktor kormányfői alkalmasságának megítélése, Magyar Péter viszont tömegeket tudott meggyőzni arról, hogy kompetens vezetője lehetne az országnak – derül ki a HVG számára készült Medián-felmérésből. A többség tavaly még Orbánt látta alkalmasabb kormányfőnek, idén viszont már Magyart.