Rekordösszeget költött propagandára tavaly Rogán minisztériuma

44 milliárd forint ment el plakátokra, újsághirdetésekre és kormányzati videókra.

  • hvg.hu hvg.hu
Rekordösszeget költött propagandára tavaly Rogán minisztériuma

Nyilvánosságra került a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda tavalyi szerződéslistája, amelyből látszik, a kormány minden korábbinál több pénzt költött el kommunikációra 2022-ben – írja a 444. A keretszerződések rendszerint "az Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval", valamint "az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel" kapcsolatos feladatok ellátására vonatkoznak és két cég, a New Land Media és a Lounge Design nyeri sorra a közbeszerzéseket.

A vállalkozások 2018-ban kerültek monopolhelyzetbe a hirdetési piacon, mindkettő tulajdonosa Balásy Gyula, aki összesen 22,5 milliárdot vett ki osztalékként 2016 és 2021 között. A feljebb említett fantázianeveken futó közbeszerzések során ez idő alatt 65 alkalommal nyertek Balásy cégei.

Év végén Rogánék újabb, 11,8 milliárd értékű szerződést kötöttek a vállalatokkal, ezzel pedig megdöntötték a 2021-es rekordot: tavalyelőtt 41,2 milliárd, tavaly pedig 44 milliárd forintot költöttek el a propaganda terjesztésére, ide értve a plakátkampányokat, újsághirdetéseket és a Facebookon és YouTube-on megjelenő kormányzati videókat.

A jellemzően az Európai Uniót támadó kampányokról szóló megbízásokat ráadásul úgy nyerik rendre Balásy cégei, hogy nem is vesznek részt valódi versenyben, az első pályázatokat leszámítva kizárólag ők adnak be ajánlatot. Mindeközben az uniós pénzek körüli viták egyik fontos eleme, hogy Brüsszelben aggályosnak tartják az egyszereplős pályázatokat és bár 2020-ban kicsit visszaesett ezek aránya, ezt csak az unió által finanszírozott tendereket érintette. A hazai költségvetésből, adófizetői pénzből finanszírozott tendereket ezzel szemben egyre nagyobb arányban ítélik oda úgy, hogy egyetlen cég nyújt csak be pályázatot.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.

Mi az időszakos böjtölés gyenge pontja, és mi a funkcionális élelmiszer? Dietetikus értékelte a legdivatosabb diétákat

Mi az időszakos böjtölés gyenge pontja, és mi a funkcionális élelmiszer? Dietetikus értékelte a legdivatosabb diétákat

Ketogén, 90 napos, mikrobiom- és kortizolcsökkentő: a divatdiéták akár be is válhatnak, de legalább egy baj biztosan van velük. Hogyan válasszuk ki a nekünk megfelelő módszert? Mennyi időt adjunk magunknak, ha a testsúlyunk 5-10 százalékát akarjuk leadni? Miért tartják még mindig a mediterrán típusú étrendeket a legjobbnak? Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke válaszolt.