Gonda Gréta
Gonda Gréta
Tetszett a cikk?

Bár több ezer publikus e-autó töltőpont létesült az elmúlt években, még ezek sem biztosítanak kellő mértékű lefedettséget. A töltők teljesítménye is fejlesztésre szorul, viszont a legjobb az lenne, ha minél többen otthon tölthetnék fel az elektromos autójukat. A megkérdezett szakértő szerint az e-autók további terjedéséhez több fronton állami beavatkozásra lenne szükség, többek közt az otthoni töltőpontok létesítését kellene segíteni.

„A kiszámíthatatlan gazdasági környezet ellenére az elektromos autók iránti kereslet töretlen. Tavaly Magyarországon összesen 8,5 százalékkal kevesebb (111 524 darab) új személygépjárművet helyeztek forgalomba éves összehasonlításban, míg a zsugorodó új autópiacon a tisztán elektromos meghajtású autók eladása 9,2%-kal növekedett” – mondta el a hvg.hu-nak Marsi Norbert, a Magyar Elektromobilitási és Technológia Egyesület elnöke.

Emellett az is igaz, hogy „bár a szándék töretlen az e-autó vásárlásra, a fizetőképes kereslet sajátosságai miatt különösen ebben a régióban lassabban terjed az e-mobilitás” – tette hozzá Marsi Norbert. Ráadásul folyamatosan nő az új és használt autók ára, így mára 10 millió forint alatt alig lehet tisztán elektromos autót találni. A borsos ár miatt leginkább cégek engedhetik meg maguknak azt, hogy új e-autókat vásároljanak, míg a használt e-autókat inkább a magánszemélyek keresik, így az új céges e-autók előbb utóbb magánszemélyeknél kötnek ki.

Az e-autó töltőhálózatok sem kerülhették el az árak növelését

Jócskán szembesülnek nehézségekkel azok, akik elektromos autót vesznek. „Az elektromos autók piacát sem hagyta érintetlenül az infláció, a beszállítói hálózatok töredezettsége, azonban még mindig a legnagyobb tétel az elektromos meghajtást biztosító elektromos áram árának növekedése."

Az ukrán–orosz háború kezdete után felerősödött energiaválság következtében az energiaárak folyamatosan növekedtek a tavalyi év során, a villamos áram piaca is óriási kilengéseket mutatott. Bár az elektromos áram esetében még az éves kvótán felüli 70,1 Ft/kWh lakossági ár is még mindig jóval olcsóbb, mint a környező országokban:

Az elektromos autó töltése még a magasabb árú, 70,1Ft/kWh otthoni töltéssel számolva is csupán 2 literes fogyasztásnak felel meg.

Ha nem tudjuk otthon tölteni, akkor azonban bajban vagyunk, mert az e-autók háztaráson kívüli töltése rendkívül megdrágult, ugyanis a legtöbb töltőállomás-üzemeltető bizonyos időszakra akár magasabb áron kötött le energiát, félve a magasabb jövőbeli áraktól. Marsi Norbert szerint mindenesetre bizakodásra ad okot az, hogy az energiaárak mérséklődnek, így az egyedi szerződések lejárta után a töltőállomás üzemeltető cégek várhatóan elindítják a piaci korrekciónak megfelelő árcsökkenést.

A töltési ár befolyásoló tényezői

A töltési ár nem csak az elektromos áram árát tartalmazza, hanem a töltőberendezését, és az üzemeltetéssel összefüggő költségeket. Mivel a vállalkozások alapvető célja a profittermelés, ez igaz a töltőhálózat üzemeltetőkre is, így a töltési áraknak némi profitmarzsot is tartalmaznak. Emellett befolyásolja a töltési árat az is, hogy idő- (perc) vagy kWh-alapú a töltés elszámolása: milyen teljesítményű a töltő, milyen töltési teljesítmény felvételére képes az autó. Publikus töltőállomáson töltve e-autót jellemzően 6 literes fogyasztással egyenértékű költségekkel számolhatunk, de nem egyedi, hogy ez a szám a kisebb töltési teljesítmény felvételére képes e-autóknál 15 literes fogyasztással is megfeleltethető.

A töltés árát nagymértékben befolyásolja az elektromos autóba beszerelt fedélzeti töltő teljesítménye is. Egy kisebb töltési teljesítmény felvételére képes autó publikus töltése akár 15 literes fogyasztással egyenértékű összeg is lehet.

A kulcs a töltés tervezése

Marsi Norbert szerint a jelenlegi rendszer mellett az elektromos autókat akkor lehet optimálisan tölteni, ha előre megtervezzük a közlekedésünket, és legfőképp az autó töltését. A következő szempontokat érdemes alaposan előre átgondolni:

  • Fontos, hogy tudjuk mekkora távolságot kell megtennünk, és legalább egy 10%-os biztonsági hatótáv tartalékkal kell kalkulálnunk.
  • Elérhető töltőpontok, illetve azok teljesítményének (kW) ellenőrzése az útvonalon. Érdemes nagyobb teljesítményű villámtöltőket (50kW) keresni, ha gyorsabban akarunk tölteni. Ha van néhány óránk tölteni, akkor a 22kW teljesítményű töltők is elegendőek lehetnek – a töltők többsége ilyen teljesítményű.
  • Ellenőrizzük azt, hogy milyen töltési teljesítmény felvételére képes az e-autónk, ugyanis ez határozza meg, hogy milyen töltőoszlopot használjunk ha van választási lehetőségünk.
  • Vegyük figyelembe a töltőoszlopok árazását. Van perc- és kW/h-alapú, szerencsére a legtöbb után kW/h alapján kell fizetni. Egy lassú töltési teljesítményű e-autóval a perc alapú töltőoszlopon való töltés rendkívül drága lesz, akár 15 literes fogyasztás ellenértékével megegyező.

Marsi Norbert emellett azt javasolja, hogy mindig teljesen feltöltött autóval induljunk útnak otthonról, hiszen az otthoni töltés lényegesen olcsóbb, szaldós napelemmel kombinálva még ingyen is lehet.

Nem egyedi eset a több emelet magasból kilógatott hosszabbító látványa

Otthoni töltéssel számolva még mindig sokkal kedvezőbb e-autót használni, mint hagyományos belső égésű motorral szerelt autót, nem beszélve a kedvezményekről, költségcsökkentő tételekről (nincs gépjármű-cégautó-regisztrációs adó, vagyonszerzési illeték, ingyenes parkolás, kedvezőbb szervizköltségek stb.) – szögezi le Marsi Norbert.

Jelenleg 600 forint/liter körül vannak az üzemanyagárak, 6 literes fogyasztással számolva ez 3600 forint, ami az otthoni töltés 1050 forintjával szemben közel négyszeres különbség.

Ennek ellenére Marsi Norbert azt tanácsolja, hogy akinek nem áll rendelkezésre az otthoni töltés lehetősége, az még egy kicsit várjon az e-autó vásárlásával, ugyanis

még nem teszi lehetővé a töltőinfrastruktúra jelenlegi fejlettségi szintje, hogy ne rendelkezzen az e-autó tulajdonos otthoni töltési lehetőséggel – legalább egy konnektorral –, nem beszélve az otthoni vs. publikus töltőállomások közötti sokszoros töltési díjról.

Az elektromos autók töltése leginkább társasházaknál jelent problémát. "Nem egyedi eset a több emelet magasból kilógatott hosszabbító látványa, a társasházban élő elektromos autók tulajdonosai nincsenek jó helyzetben, hiszen nagyon nehéz – még akkor is, ha átvállalják a telepítés teljes költségét – keresztülvinni a társasházi közgyűlésen a töltőpont engedélyezését."

Ugyan több ezer publikus töltőpont létesült az elmúlt években, de ezek még nem biztosítanak kellő mértékű lefedettséget. A töltők teljesítménye is fejlesztésre szorul, a forgalmas útszakaszok mellett elengedhetetlen a villámtöltési (50kW feletti teljesítményű) lehetőségek megteremtése.

Az e-autók további terjedéséhez állami beavatkozásra van szükség

Máig sokan elhalasztották az e-autó vásárlást, hiszen várnak az új állami támogatásra. A rendszert a leghatékonyabban Marsi Norbert szerint is úgy lehetne átalakítani, „ha egy új állami támogatás programot elindítanának e-autó vásárlásra, nem az eddig pályázati rendszerben: alanyi jogon járna az e-autó támogatás, ha megfelel a feltételeknek az igénybe vevő”. Ugyanígy szükség van a szakértő szerint egy állami támogatási programra otthoni töltőpont létesítésére.

Emellett egy államilag koordinált töltőhálózat fejlesztésre is szükség van: „akár egy külön, önálló állami projektcég létrehozása is szükséges, amely dedikáltan az elektromobilitási fejlesztésekkel összefüggő kérdésekkel foglalkozik”.

A szakértő szerint az integrált töltésindítási applikációk elterjedése is szükséges lenne az e-mobilitás terjedéséhez. Jelenleg több, mint 10 különböző applikációt kell letölteni, majd regisztrálni a különböző üzemeltetők töltőoszlopain történő e-autó töltéshez, itt érdemes lenne egy applikációt (töltésindítási megoldást) kifejleszteni állami szerepvállalással, mellyel az összes töltőhálózat üzemeltető töltőoszlopa indítható lenne.

Az állami szerepvállalás emellett több ponton elengedhetetlen Marsi Norbert szerint. "Információs és edukációs tájékoztató kampányokra van szükség, és az otthoni töltés céges elszámolását kellene könnyíteni, valamint amit állami támogatással elérhető töltőpont telepítési pályázatokat kellene kiírni társasházak részére." Ugyanígy a régebbi építésű társasházakban is támogatni kellene a töltőpontok kiépítését. A tárolókapacitással rendelkező szigetüzemű napelemrendszerek állami támogatása is segítené az elektromos autók hazai terjedését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!