szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tartalomgyártók mellett több hirdető céggel szemben is vizsgálódnak.

Tavaly novemberben tartott online ellenőrzést (sweepet), és vizsgált meg összesen 28 magyar véleményvezért az Instagramon, a YouTube-on, a Facebookon és a TikTokon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezetnél arra voltak kíváncsiak, kiderül-e a közönség számára, hogy az érintettek csatornáin éppen reklámot vagy fizetett tartalmat látnak.

Mint kiderült,

az influenszerek 20 százaléka tartja csak be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, nagyjából negyedük viszont soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.

A GVH hat hazai influenszer – Dancsó Péter, Forstner Csenge, Fördős Zoltán, Halmi Bence, Kása Roland (Rolix) és Strenner Antal (Whisper Ton) – tevékenysége miatt indított versenyfelügyeleti eljárást. Szerinte az érintettek a közösségi oldalain olyan termékek, szolgáltatások vagy márkákat népszerűsítő tartalmak jelentek meg, amelyekért „cserébe bizonyos vállalkozások valószínűsíthetően ellenszolgáltatást nyújtottak az ügynökségként eljáró vállalkozásnak, és az influenszernek is, ám utóbbi sem a vizsgált tartalmak képi világából, sem a videók során elhangzó információkból, sem a tartalmakhoz kapcsolt leírásokból nem tűnik ki egyértelműen a fogyasztók számára”.

Már rég nem csak a követők számától függ, hogy mennyit tud keresni egy influenszer

Az influenszerüzletágba évek óta ömlik a pénz, előrejelzések szerint 2022-re a piac mérete eléri a 15 milliárd dollárt. Hogy egy influenszer mennyit keres, az a követőszámon túl számos egyéb tényezőtől is függ, például a hitelességtől. Hogyan lesz egy influenszer hiteles? Milyen trendek érvényesülnek itthon az influenszerkommunikációban? Mennyit keresnek a hazai influenszerek?

A GVH a közleményében hozzátette: az influenszerek mellett – valószínűsíthető közreműködői szerepükre tekintettel – reklámügynökségeket, illetve több megrendelőt, érintett hirdető vállalkozást is vizsgálnak.

Jelezték ugyanakkor: a fentiek nem jelentik azt, hogy az eljárásokban érintett személyek, vállalkozások jogsértést követtek el, az eljárás a tények és a felelősség tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés(ek) bizonyítására irányul.

A versenyhatóság az elmúlt években több olyan ügyet is lezárt, amelyekben érintettek voltak influenszerügynökségek, illetve egyéni vállalkozó véleményvezérek is. Burkolt reklámozás miatt kapott bírságot Berki Renáta és egy fogfehérítő forgalmazója, valamint a Bongó nevű, gyerekeknek szóló játék üzemeltetője is. Kiderült továbbá, hogy egy sportfogadás-tanácsadó oldal, valamint egy fogyasztószer-kereskedő is influenszerek közreműködésével tévesztette meg a fogyasztókat.

A tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezen szabályok alkalmazandók abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!