szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagy Márton a 11 pontos javaslatcsomag mellett közös uniós elektromobilitás-törvény megalkotását is szorgalmazza.

Magyarországon is bemutatták szerda reggel a kormány 11 pontos javaslatcsomagját az elektromosautó-piac támogatására. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentéséről a Portfolio tudósított.

A lap szerint Nagy arról beszélt, hogy a csomagot először az Európai Unió Versenyképességi Tanácsának keddi ülésén mutatták be az uniós tagországoknak. A miniszter szavai szerint a javaslatokkal az a célja a kormánynak, hogy egységes uniós stratégiát hozzanak létre, mivel eddig különböző elvek mentén tevékenykedtek a tagállamok.

A magyar kormány javaslatai a következők:

  1. A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozást szigorítani kell. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-re kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 km-t.
  2. Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80%-án biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekventált területeken (bevásárlóközpontok, parkok)
  3. EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró támogatás bevezetése javasolt.
  4. A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
  5. Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
  6. A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4 500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
  7. A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni. A használt autókkal kapcsolatban a miniszter elmondta, hogy jelenleg nincs másodlagos piaca az elektromos autóknak, ezért nem lehet előre kalibrálni a támogatásokat. Olyan standardokat kell létrehozni, amelyekkel megfelelően lehet meghatározni az akkumulátorok élettartamát – hangsúlyozta.
  8. Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra, és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
  9. Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
  10. A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
  11. A közlekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni.
    A javaslatok teljesítése érdekében a kormány javasolja az Európai Bizottságnak, hogy állítson fel egy munkacsoportot, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel.

Nagy Márton emellett szorgalmazta, hogy az EU alkosson törvényt az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémekhez, vagy a mesterséges intelligenciához. A javaslatcsomag értékéről Nagy azt mondta, durván 100 milliárd eurós nagyságrendű lehet a kerete.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!