Új szövegekkel támadnak a Magyar Nemzeti Bank nevében telefonáló csalók

Újabban piackutatásra és bankkártyás visszaélések kivizsgálására hivatkoznak.

  • HVG HVG
Új szövegekkel támadnak a Magyar Nemzeti Bank nevében telefonáló csalók

Piackutatásra és bankkártyás visszaélések kivizsgálására hivatkozva próbálnak bizalmas adatokat kicsalni az emberektől a Magyar Nemzeti Bank nevében telefonáló csalók – közölte a jegybank.

Az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 bejelentés érkezett a jegybank nevével történő visszaélésekről. A bejelentések közül 82 esetben számoltak be arról, hogy a hívók arra hivatkoztak: a fogyasztó számlájáról jogtalan tranzakciókat indítottak, és „adatellenőrzés” címén próbálták kicsalni a bankkártyaadatokat. Ezek birtokában a csalók jellemzően olyan Európán kívüli online áruházakban vásárolnak, ahol nincs szükség kétfaktoros ügyfél-azonosításra.

A csalók másik módszere az, hogy „piackutatásra” hivatkozva telefonálnak, és azt tudakolják, hallott-e az ügyfél banki csalásokról. A beszélgetés során fokozatosan nyerik el a hívott fél bizalmát, majd végül itt is banki adatokat kérnek tőle.

A jegybank hangsúlyozza: sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől.

Azt javasolják, hogy ilyen hívások esetén az érintettek tegyenek fel pontosító kérdéseket, szakítsák meg a kapcsolatot, és forduljanak az MNB ügyfélszolgálatához. Gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ.

Amennyiben egy ügyfél bizalmas adatokat adott meg, azonnal értesítse bankját és a rendőrséget – tanácsolják, mivel ezekben az esetekben a jegybank büntetőfeljelentést tesz.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek