Ennyit nyerhet, ha Groupon részvényt vásárol

Ennyit nyerhet, ha Groupon részvényt vásárol

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Győrffy Árpád
Tetszett a cikk?

Többszöri nekifutás után múlt héten megállapodott a Groupon és a részvénykibocsátást menedzselő konzorcium az IPO...

Többszöri nekifutás után múlt héten megállapodott a Groupon és a részvénykibocsátást menedzselő konzorcium az IPO feltételeiről, ennek megfelelően november 3-ig jegyezhetők a kuponos értékesítési rendszert üzemeltető vállalat részvényei. Az Equilor szerint érdemes bevásárolni, a jegyzést követően mintegy 10 százalékos többletet várható a tőzsdei kereskedésben.

Mit csinál a Groupon?

A társaság tevékenysége aligha mondható egyedinek, hiszen temérdek versenytárssal rendelkezik, ráadásul az alkalmazott üzleti modell is rendkívül könnyen másolható. A modell lényege, hogy a Groupon megállapodik más vállalatokkal egy bizonyos termék vásárlása vagy szolgáltatás nyújtása kapcsán, amelyet nagy tételben jóval a piaci ár alatt értékesít saját ügyfeleinek.

A Groupon felhasználói a terméket vagy a szolgáltatást a saját honlapján keresztül vásárolják meg, a befolyó összeget pedig a Groupon utalja tovább a programban résztvevő partnereknek. Ezen a módon a Groupon gyorsan jut hozzá az őt megillető jutalékhoz, miközben a partnerek esetében jelentős forgalomnövekedés következhet be, amely a visszatérő ügyfelek számát is feljebb tornázhatja.

Mik a kockázatok?

A Groupon által üzemeltetett üzleti modell könnyedén lekoppintható, bár a társaság jelenlegi 143 millió főt számláló ügyfélállománya igencsak vonzó bázist jelent. Hozzáadott értéket alapvetően ez jelent, mivel a Groupon semmilyen egyéb szellemi tulajdonnal, kizárólagosságot biztosító szerződéssel vagy speciális megállapodással nem rendelkezik, amelynek fényében a profitnövekedési várakozások sérülhetnek.

A társaság jelenleg növekedési fázisban van, vagyis profitot érdemben nem termel, a készpénztermelő képessége (free cash flow) pedig mindössze 100 millió dollárra rúg (vagyis részvényenként 16 centre), amely jócskán elmarad az érett korban lévő versenytársaknál látottaktól. Árazási szempontból mind P/FCF, mind P/Sales alapon felülértékeltséget látnak az Equilor elemzői, hiszen előretekintő 5 körüli P/Sales rátája még az Amazon magasnak mondható 2-3 közötti mutatóját is übereli.

Milyen stratégiát javasolt?

Az Equilor szerint érdemes bevásárolni a Groupon IPO-jában, mivel az elemzők jegyzést követően mintegy 10 százalékos többletet várnak a tőzsdei kereskedésben. A folyamatot segítheti, ha a szektortársakhoz hasonlóan (LinkedIn, Pandora stb.) euforikus hangulat uralkodik el a kereskedésben. A meglévő részvényesek 180 napos tilalmat vállaltak saját értékpapírjaik értékesítésére, vagyis nem számolunk azzal, hogy a jelenlegi tulajdonosok a tőzsdére lépést követően elárasztanák a piacot saját részvényeikkel.

Az IPO számokban

Maximum 30 millió darab részvény értékesítése, 4,5 millió darabra vonatkozó túljegyzési opcióval

Összrészvényszám: 637 millió (teljes túljegyzéssel együtt)

Kibocsátási ársáv: 16 – 18 USD

Becsült piaci kapitalizáció: 10,8 milliárd USD (17 USD középértékkel számolva)

Előretekintő P/Sales mutató: 5

Árazás: november 3-án

Kereskedés kezdete: november 4-én (GRPN ticker)

Hozzászólások