Printer suszter

Csupán nemrég kezdtek el komolyan gondolkodni a cipőalkatrészek 3D-s nyomtatásán a sportszergyártók, az évtized közepére azonban a SmarTech Analysis piackutató cég prognózisa szerint már 4,2 milliárd dolláros lesz ez a piac. A technológiát egyelőre inkább csak prototípusok készítésére használják a cipőgyártásban, az így előállított késztermék nagyon kevés. A legkönnyebben talprészek és talpbetétek készíthetők így; bonyolultabb dolog a cipőfelsőrész elkészítése, mivel a szövet textúrájának lekopírozása még gyerekcipőben jár. Jelenleg a legelterjedtebb nyomtatási technológia a fotopolimerizáció, itt a nyomtató egy UV-fényre megkötő folyadékot permetez, ezt világítja meg speciális lámpával, ami végül megszilárdítja az anyagot. Ezzel az additív (a tárgyat az anyag rétegenkénti hozzáadásával létrehozó) technológiával készül az Adidas néhány futócipőjének talprésze is. A következő tíz évben ez az eljárás lesz a domináns az iparban – áll a jelentésben –, ám egy innováció már a küszöbön toporog. Az új elektronsugaras technikánál por állagú anyagot dolgoznak össze mikroszkopikus elektronnyalábbal, így jön létre a 3D-s nyomtatvány. Az elemzők úgy tartják, talán ez lehet majd a kulcs a felsőrészek gyártásához. A jóslat szerint ugyanis az évtized második felére berobbantja a piacot, ha a textíliák kinyomtatására is biztos megoldást találnak, és így megindulhat az egész cipők tömegtermelése. A háromcsíkos sportszeróriás mellett már a Nike és a New Balance is jelezte, szívesen lépne új utakra.