Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
Tartalomjegyzék
TROLLOKAT RENDELT A NATO

Véleménydeformálók

Nemcsak egyszerű, olcsó is: 300 euróért több mint 300 ezer hamis bejegyzést lehetett elhelyezni közösségi hálózatokon. A „próbavásárlást” a NATO stratégiai kommunikács központja (Stratcom) végezte hírhedt orosz trollgyáraknál. A kísérlet időpontja az amerikai választási kampány finisére esett. Egy-egy biztos helyzetű republikánus és demokrata párti szenátor, Chuck Grassley és Chris Murphy hozzájárulásával az ő internetes megjelenésük megzavarására adtak megbízást. A megjósolható eredmény: a kampány nyugtalanító könnyedséggel befolyásolható külföldről. A Facebook, az Instagram, a Twitter, a YouTube és a TikTok között a NATO kutatói csupán kisebb különbségeket találtak a védekezés hatékonyságában. A legkönnyebben a kínai TikTok manipulálható, az amerikaiak közül pedig az Instagram. Bebizonyosodott az is, hogy nemcsak maguk a posztok károsak, hanem az a hatásuk is, hogy bizonyos mennyiség után befolyásolják a közösségi hálóknak azokat az algoritmusait, amelyek rangsorolják, mi kerül először a felhasználók szeme elé. A kutatók méltányolják, hogy egy hasonló, 2019-es európai vizsgálódásuk óta egyes amerikai szolgáltatók valamivel hatékonyabbak lettek a hamis bejegyzések törlésében. A Facebook példája ugyanakkor jelzi a védekezés dilemmáit. A kommentároknak fenntartott területre nehezebben jutnak be a robotok, oda az orosz trollgyárak embereket alkalmaznak. Az ő bejegyzéseik viszont nehezebben leplezhetők le, mint a gépesített szövegírókéi. Igaz, emberi munkával nem is igen lehet olyan mennyiséget gyártani, mint robotokkal.