Szellem | plusz
Szellem plusz
Tartalomjegyzék
Tárlat + Diszkrét és visszafogott

Paul Almásy – A képírás mestere

Újságíróként kezdte a pályáját, a felvételeivel eleinte csak az írásait illusztrálta az 1906-ban Almási Pálként született, Franciaországban Paul Almásyként világhírűvé vált fotográfus, ám csakhamar úgy érezte, sokszor egyetlen fotóval többet tud mondani választott témájáról, mint egy hosszú újságcikkel. Ezért az 1930-as évektől kezdve főként a „kamerájával írt”, és fél évszázad munkájával létrehozta a mintegy 120 ezer fekete-fehér felvételt tartalmazó világarchívumát. Ehhez többször is körbe­utazta a Földet – nemegyszer fontos nemzetközi szervezetek megbízásából –, saját bevallása szerint talán egyedül Mongólban nem járt. Elsősorban az ember érdekelte mindenütt; a művészvilágban és előkelő társaságokban éppoly otthonosan mozgott, mint a munkásnegyedekben vagy távoli kontinensek eldugott falvaiban. Kevésbé a szenzáck, inkább a mindennapok, a különböző életformák, szokások és hagyományok érdekelték, de azért nem hagyta ki a politikai, a gazdasági vagy a művészeti élet meghatározó eseményeit sem. Fotói olyanok, mint amilyen ő maga is volt: diszkrétek és visszafogottak – ezért is hatnak mindig hitelesnek. Számára a fotográfia mindvégig a kommunikác eszköze maradt; soha nem szép, hanem jó fotókat akart készíteni – vallotta. Új tárlata mintegy 90 munkáját mutatja be a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből, és a jól megválasztott tematikai súlypontjainak köszönhetően gazdag bepillantást ad a kvalitásait és méreteit tekintve egyaránt rendkívüli életműbe.

Mai Manó Ház, június 6-áig