Palkovics keménykedik

Méltányos ajánlatot tesz az állam a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airport többségi tulajdonrészére, de ha azt a tulajdonos nem fogadja el, megtalálják a módját, hogy megszerezzék a légikikötőt – közölte a minap Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. A cég tavaly 40 milliárd forintot veszített a 2019-es 31 milliárdos nyereség után, ám a főtulajdonos AviAlliance többször leszögezte, hogy tartós befektetésként tekint a reptérre. A német társaságot egyébként majdnem egy éve környékezte meg – akkor még indirekt módon – a vételi szándékát azóta egyre nyíltabban hangoztató magyar állam, s a cég az Európai Bizottságnál is panaszt tett a nyomásgyakorlás, illetve az unión belüli szabad tőkemozgás indokolatlan korlátozásának szándéka miatt. A 2005-ös koncessziós szerződés értelmében egyébként a repülőtér 2080-ban kerülne vissza az államhoz. A szerződést bármelyik fél felmondhatja, de bizonyítania kell, hogy a partner megszegte azt. Ez azonban a bírósági procedúrától eltekintve is sokkal többe kerülhetne az államnak, mint egy normál piaci tranzakció, aminek az árát 700–1000 milliárd forint közé lőtték be – figyelmeztetnek szakértők. Ha ugyanis a németek bizonyítják, hogy a magyar kormány nem jóhiszemű, a befektetett tőkét és költségeit, a várható jövőbeni hasznot és még sok egyebet ki kell fizetni nekik. És átvállalni az üzemeltető cég kötelezettségeit, amelyek – főként a fejlesztési hitelek miatt – 500 milliárd forint felettiek.