Két kerékkel kevesebb

Jelentősen hátráltatja a zéró kibocsátás elérését, ha az országok csak az elektromos járművek bevezetésére koncentrálnak. Sokkal nagyobb szerepet kellene kapnia az „aktív utazásnak”, így a kerékpározásnak és a gyaloglásnak a klímacélok megvalósításában, mint eddig gondolták – hangsúlyozza egy nemzetközi tudóscsoport, amely európai nagyvárosokban két éven át figyelte négyezer ember közlekedéssel kapcsolatos karbonlábnyomát. Ez a kibocsátás 84 százalékkal volt alacsonyabb azok esetében, akik rendszeresen bicikliztek, de ha csak heti egy nap drótszamárra ültek, már akkor is 3,2 kilogramm szén-dioxiddal kevesebbel terhelték a környezetet. A Transportation Research című szaklapban megjelent tanulmányból kiderül, hogy a különféle járművek teljes életciklusára vetítve a károsanyag-kibocsátást, a robbanómotoros kocsik harmincszor, de az e-autók is tízszer szennyezőbbek a biciklinél. Ha csak minden ötödik városlakó döntene úgy Európában, hogy hetente az egyik helyváltoztatásához nem használ gépjárművet, az autókból származó kibocsátás rövid távon 8 százalékkal csökkenne. A tudósok abban reménykednek, hogy a koronavírus-járvány miatti életmódváltás átalakította már annyira az emberek szemléletét, hogy könnyebben mondjanak le a motorizált közlekedésről. Ez azért is kulcsfontosságú, mert ha mostantól minden eladott új autó elektromos lenne, akkor is 15-20 évig tartana a világ teljes járműparkjának lecserélése.