Tisztahaszon

Magyar is, narancs is
Nem véletlenül lebegtetik a magyarországi autógyárak a terveiket, hiszen még azt sem tudják, hogy holnap miből szerelik össze a mostani szériákat. A Mercedes kecskeméti gyára az idén már harmadszor áll azért, mert nem jut hozzá a vezérléshez szükséges chipekhez. Ezekből lassan már egy éve hiány van az egész világon, amit az elektronikai ágazat minden szegmense megérez. Elég csak arra gondolni, hogy manapság a játékkonzolok kereskedelme a moszkvai GUM áruház legendás pöttyös labdáiéhoz hasonlít: akár fél évet is várni kell a megrendelt darabra. Ehhez képest a Magyarországon is érdekelt vezető európai gyártók közül az Audi nemrég bejelentette, hogy még a Brüsszelben kitűzött határidő előtt, 2032-ben vagy 2033-ban beszünteti a belső égésű motorral szerelt járművek forgalmazását. Utolsó robbanómotorjukat várhatóan a 2020-as évtized közepén dobják piacra, és ezt fogják árulni további 7 évig. A Volkswagen márkaigazgatója 2033–2035 közötti céldátumról nyilatkozott, a Mercedes vezére 2031–2034-esről. Szintén 2031-re lőtte be az átállást az eredetileg brit, ma már BMW-leány Mini, és még korábbra, 2030-ra az olasz Fiat és a svéd Volvo.