Magyarország | 7 nap
Magyarország 7 nap
Tartalomjegyzék
AB-DÖNTÉS

Uniós kontra nemzeti hatáskörök?

Hosszas jogi csatározásokat vetít előre az Alkotmánybíróságnak az Európai Un és Magyarország közös hatáskörgyakorlását értelmező minapi döntése. A vita alapja az Európai Bíróság (EB) tavaly decemberi döntése, amely jogellenesnek ítélte, hogy Magyarország menedékjogi eljárás nélkül toloncol vissza menedékkérőket Szerbba. A magyar kormány abban kért jogértelmezést az AB-től, hogy hatékony uns szabályozás hnyában is végre kell-e hajtani egy uns jogi kötelezettséget. A kormány abban reménykedett, hogy – hasonlóan a lengyel alkotmánybírósághoz – a magyar testület kimondja majd: a nemzeti alkotmány előbbre való az uns jognál. Arról pedig Orbán Viktor adott ki kormányhatározatot, hogy az uns jog elsőbbsége kizárólag azokon a területeken állhat fenn, ahol az Európai Un a tagállamokkal kötött alapszerződésben rögzített hatáskörrel rendelkezik. A kormány szerint még az sincs kőbe vésve az unban, hogy az EB döntéseit kötelezőként kellene elfogadni. Az AB arra nem volt hajlandó, hogy az EB vagy az uns jog elsőbbségéről nyilatkozzon. Értelmezte viszont a magyar alaptörvény vonatkozó passzusát. E szerint amennyiben az Európai Unval közös hatáskörgyakorlás érvényesülése hnyos vagy nem eléggé hatékony, Magyarország a fenntartott szuverenitás vélelmének megfelelően jogosult a nem kizárólagos uns hatáskör gyakorlására.

Ezt azonban csak addig teheti, amíg az un intézményei meg nem teszik a közös hatáskörgyakorlás hatékony érvényesítéséhez szükséges intézkedéseket. Hozzátették viszont, hogy nem tartozott hatáskörükbe annak vizsgálata, a kormány beadványában foglalt megállapítások a vitás ügyről helytállóak-e. „Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság jelen határozatában foglalt megállapítások értelemszerűen csak az indítványban foglalt érvelés ténybeli helytállósága esetén lehetnek teljes mértékig irányadók, melynek megítélése elsődlegesen az indítványozó, illetőleg a magyar állam más szerveinek a feladata” – tolták át a felelősséget a politika világába, ezzel lehetőséget adva a további vég nélküli jogászkodásra és a politikai harcra. Azt tehát, hogy mi minősül az Európai Unval közös hatáskörgyakorlás érvényesülése szempontjából hnyosnak vagy nem eléggé hatékonynak, a kormány dönthetné el. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter már le is vonta a következtetést, hogy „az AB szerint Magyarország az Európai Untól függetlenül jogosult a határait megvédeni a migráctól”. De muníct kaptak az EB döntésének védelmezői is, mert az AB azt is kimondta, hogy még ha a közös hatáskörgyakorlás kívánnivalót hagy is maga után, és nem érvényesül hatékonyan, az állami beavatkozás akkor sem okozhatja az emberi méltóság sérelmét. E beavatkozás „nem érinti az állam azon kötelezettségét sem, hogy maradéktalanul gondoskodjon az állam területén tartózkodó valamennyi személy – így többek között a menedékkérők – emberi méltóságának védelméről”.