Szellem | plusz
Szellem plusz
Tartalomjegyzék
Film + Badacsony fölött felhőtlen

Együtt kezdtük

„A borral csajozás soha nem megy ki a divatból” – ez a régi vágású szöveg, amelynek érvényességét a feltőkésítés előtti korszak savanykás debrői hárs­levelűje és mézédes boglári muskotálya kicsit felfüggesztette ugyan, de a peronoszpóra elleni nemzeti program sikerének köszönhetően megint érvényes. „Mit tud az a London, amit ez a szőlő nem?” – kérdi unokájától, kezében metszőollóval, a Papa (Jordán Tamás), amire Marci (Jakab Balázs), a modern f nem nagyon tud mit válaszolni. Nem is kell, mert a pazar Balaton-felvidék a tapasztalt férfi mellett érvel egy olyan simogató közérzeti vígjáték teljes játékidejét kihasználva, ami a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült, de a Magyar Turisztikai Ügynökség sem jár vele rosszul. „Magyar Toszkána, ba.meg” – írta Térey a Káli holtakban, utalva a néha túlmért hype-ra. Az Együtt kezdtük abban a korban játszódik – itthon, napjainkban –, amikor minden rendben van. A gimnázium összetartó kis közössége tíz évvel az érettségi után egy esküvő alkalmából összejön, hogy sztorizgasson a múltról és minsszeomlásokat produkálva szóba hozza a jelent. A jelek szerint nemcsak a Covid múlt el társadalmi szövődmények nélkül, Badacsony fölött a lehető legkékebb az ég, napfény hancúrozik a Balaton csillogó vizén, a karakterek lubickolnak a szerepükben. A Londonban pultozó f, Marci, a kezdeti szőlőskerti jelenetből ismerős srác ottani menő klub tulajdonosának füllenti magát, az osztály üdvöskéje építész akart lenni, de leginkább a dekorativitását árulja, szintén Anglban. A lúzer lúzer maradt, nőt közelről nőgyógyászként lát, de a lúzerség is elmúlik egyszer. A két egykori hangadó megmaradt vagány srácnak és lánynak, ám összeköti őket valami hétköznapi dolog, ahol a kokó és a kristálymet nem igazán működik. A helyzettől függően velük van vagy ellenük Jani bá, a testnevelő tanár (Mucsi Zoltán), ha nem lenne, a lehányt tornacipő vicces esete sem létezne, a Franciska elnevezésű borról nem is beszélve. Kerékgyártó Yvonne felhőtlen szórakozást ígérő második nagyjátékfilmjében – az első 2014-ben a Free Entry volt, amelyben két lány belóg a Szigetre – a romkocsmák mélyén búsongók helyébe tettre kész fiatalok léptek, akik itthonról is készek visszllítani a hanyatló Nyugaton a magyar bor hírét, miután végre megértették a Piccadilly Circus órs kivetítőjén hozzájuk fohászkodó Bödőcs szavait: „Gyere haza, fiatal!”

Intercom