Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
Tartalomjegyzék
AZ EGÉSZSÉGÜGY ARCA

Doktor Avatár

Nem ritka, hogy mesterségesintelligencia-alapú „segítőkkel”, chatbotokkal vesszük fel a kapcsolatot, mielőtt a hús-vér emberekhez kerülnénk a problémánkkal. Az egészségügyben is van már ilyen, sok országban hoztak létre például tünetellenőrző chatbotokat, elsősorban a Covid-világjárvány idején. Bár úgy tűnhet, hogy nem lényeges, miként néznek ki ezek a chatbotok, azaz az avatárjaik, amerikai kutatók ezt másképp gondolják. Szerintük megfontolt tervezési döntéseknek kell mögöttük állniuk, amelyek újszerű etikai kérdéseket vetnek fel. A Coloradói Egyetem Orvostudományi Karának szakemberei úgy vélik, ha a páciens egy ilyen avatáron keresztül találkozik először az egészségüggyel, akkor a chatbot kinézete hatással lehet a bizalomra és az őszinteségre. Azt vizsgálták, hogy mennyire érzékelik az emberek az ilyen chatbotok etnikai hovatartozását, és ez hogyan befolyásolja a tapasztalataikat. Háromszáz embert kérdeztek meg az egészségügyi ellátással kapcsolatos chatbotokról. Bizonyítékokat találtak arra, hogy az emberek több informáct osztanak meg az ilyen robotokkal, ha a chatbotot magukhoz hasonlónak érzik. Egy jól megválasztott avatár növelheti a bizalmat egyes betegcsoportoknál, különösen azoknál, amelyek tagjai alulreprezentáltak az egészségügyi ellátásban. Mindez nem is olyan meglepő annak fényében, hogy több évtizedes kutatások már kiderítették: a faji vagy etnikai hovatartozás szerinti orvos-beteg összhang a hagyományos személyes találkozásnál is javíthatja az egészségügyi ellátás minőségét. Ebből kiindulva az egészségügyben használt avatárok tervezésének többet kell jelentenie egyszerű dizájnkérdésnél – mondják a kutatók.